Door Fractie op 8 september 2015

Haarlem gastvrij voor vluchtelingen

Steeds meer mensen ontvluchten vanwege oorlog of politieke vervolging hun land. Een deel van hen komt in Nederland terecht. Er zijn op korte termijn veel extra opvangplekken nodig om deze mensen onderdak te kunnen bieden. Ook Haarlem moet daar haar steentje aan bijdragen.

Vorige week deed de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie een dringende oproep aan gemeenten om tijdelijke opvang te bieden voor deze groep vluchtelingen. Wij vinden dat ook Haarlem hier gehoor aan moet geven. De opvang van vluchtelingen in nood is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Er zijn veel plekken nodig, maar als elke gemeente zijn steentje bijdraagt, kunnen we dat samen makkelijk aan.

Burgemeester Bernt Schneiders heeft meteen contact gezocht met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), om te bespreken of men plannen heeft voor opvang in Haarlem. Het gaat daarbij vooral om mogelijk gebruik van panden die al in bezit zijn van het Rijk. Maar wij denken dat de gemeente nog meer kan doen, bijvoorbeeld in andere leegstaande panden in onze stad. Samen met een aantal andere fracties zullen wij daarom donderdag in de Haarlemse gemeenteraad een motie indienen, die het college vraagt om in contact met het COA te onderzoeken of er binnen de gemeente vastgoed beschikbaar is, dat geschikt gemaakt kan worden voor de opvang van vluchtelingen.

Wil je zelf iets doen voor vluchtelingen? Woensdag 9 september organiseert de PvdA een bijeenkomst in het Seinwezen, waarin we bespreken wat we in Haarlem zouden kunnen doen. Hier lichten wij ook graag onze inzet in de gemeenteraad om in Haarlem een bijdrage te leveren aan de opvang van vluchtelingen verder toe.

Martien Brander en Jeroen Fritz

Fractie

We zijn met zeven fractieleden in de gemeenteraad (39 leden) vertegenwoordigd. De fractie wordt versterkt door 2 schaduwfractieleden en een fractiemedewerker. De PvdA-fractie is – op afspraak – beschikbaar om met u in gesprek te gaan. Maandagavond tussen 19:00 en 20:00 uur  in de fractiekamer in het stadhuis (ingang Prinsenhof) is het meest praktisch. Daarna

Meer over Fractie