Door op 21 februari 2015

Viva! verbetert – PvdA blijft kritisch

Afgelopen weken is veel te doen geweest over Viva! zorggroep. Die aanbieder verbrak alle banden tussen cliënten en hun huishoudelijke hulp en kortte cliënten op voorhand op hun zorg. Wethouder Van der Hoek riep Viva! tot de orde en kwam tot een oplossing. Op vraag van de PvdA deed hij nog een paar toezeggingen.

Eerder schreef ik over de actie van Viva! als ‘schandalig handelen’, een term die ik niet lichtzinnig gebruik. Viva! moet zich aan de afspraken houden. Dat doen de andere aanbieders van huishoudelijke ondersteuning immers ook.

Wethouder Van der Hoek heeft een aantal stevige gesprekken met Viva! gevoerd. Op basis daarvan heeft hij een brief gestuurd aan de commissie Samenleving. De brief bevat afspraken over een aantal onderwerpen. U vindt de brief bij de vergaderstukken van 16 februari.

Viva! liet het aan de hulp zelf over om gesprekken over het ondersteuningsplan te voeren. Daar wordt nu op teruggekomen. De gesprekken over het ondersteuningsplan worden nu gevoerd door andere, gekwalificeerde medewerkers. De gemeente houdt dit in de gaten. Wethouder Van der Hoek gaf aan dat binnen drie weken alle gesprekken gevoerd zullen zijn. Daarmee is de PvdA tevreden.

Het verbreken van de relatie tussen cliënt en hulp is een ander punt. Viva! heeft die band rigoureus doorgesneden. Dat is een kwalijke zaak en was naar onze mening ook niet op die manier nodig. We moeten er wel eerlijk over zijn dat het één-op-één in stand houden van deze relatie niet mogelijk was. Minder ondersteuning moet met minder mensen. En het inroosteren moet efficiënt gebeuren. Maar er is door Viva! helemaal niet gezocht naar mogelijkheden om de relatie in stand te houden. We willen dat dit nu deels alsnog gebeurt. We hebben met de wethouder afgesproken dat er in specifieke situaties gekeken wordt of de relatie hersteld kan worden. De PvdA vindt dat belangrijk, omdat het voor sommige mensen heel belangrijk is om vertrouwde mensen over de vloer te hebben. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een lichte vorm van dementie.

In de tussentijd zijn er mensen die te weinig ondersteuning hebben gekregen. Zij worden hiervoor gecompenseerd in de vorm van bijvoorbeeld een extra schoonmaakbeurt, zo schrijft de wethouder. De PvdA heeft aangegeven dat dit serieus moet gebeuren.

Voor de bespreking in de commissie kwam Mijnheer De Haas inspreken over het gebrek aan hulp voor zijn moeder van in de 90. Een vervelend verhaal, want zijn moeder heeft wekenlang geen hulp ontvangen. En een gesprek over de hulp die moet worden geleverd is er ook al niet geweest. Mijnheer De Haas heeft zelf van alles proberen te regelen, maar vindt dat de gemeente meer had moeten doen.

Het verhaal van mijnheer De Haas staat niet op zichzelf. Ik heb aan hem gevraagd of hij ook een klacht had ingediend, en dat had hij niet. Het zou daarom goed mogelijk zijn dat de klachten over Viva! nog maar een deel zijn van de problemen die er spelen. Daarom heeft de PvdA gevraagd om in de gemeentelijke publicaties aandacht te besteden aan de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Dat gaat gebeuren. U leest over de Wmo alles op deze pagina van gemeente Haarlem.

De oplossing die hierboven is geschetst is naar ons oordeel voor nu het best haalbare. Het gaat immers om goede zorg voor Haarlemmers en die gaat er nu ook bij Viva! weer snel komen. Maar ondertussen moeten we ook kijken naar de leerpunten. In het contract met de zorgaanbieders staat dat er continuïteit van dienstverlening moet zijn.  Een twistpunt is of Viva! dat had mogen interpreteren alsof het alleen gold vanaf de ingang van het nieuwe contract. Zij zeggen: “vanaf dat moment hebben de cliënten een vaste hulp.” Gezien alle gesprekken in gemeenteraad en commissie Samenleving is duidelijk dat de politiek dit niet zo bedoeld heeft. Andere aanbieders hebben de relatie tussen hulp en client ook zoveel mogelijk in stand gehouden.

Maar er blijkt in elk geval verschil van interpretatie mogelijk. Daar moeten we van leren, door er nog scherper op te zijn. En door beter rekening te houden met partijen die zoeken naar de randen van de regels. Dat onderwerp zal binnenkort ook door de commissie worden opgepakt.

De bespreking van de brief in de commissie Samenleving duurde ruim 2,5 uur. U kunt de vergadering hieronder terugluisteren. Behandeling van het agendapunt begint bij 1:10:30. Als u ook inspreker Mijnheer De Haas wilt horen, begint u dan op 56:30. Alle relevante stukken bij het agendapunt vindt u via deze link.