Door op 11 januari 2015

Haarlemmers in het zonnetje gezet

Voor het tweede jaar op rij vroeg de PvdA dit jaar aan u wie een verrassing verdient in het nieuwe jaar. Vier van deze Haarlemmers, die elke dag laten zien dan samen beter werkt dan ieder voor zich, mocht ik tijdens de nieuwjaarsborrel in het zonnetje zetten.

Een samenleving is meer dan een verzameling individuen. Samen kunnen we onze stad sterker, socialer en mooier maken. Ieder van ons kan daar – in het groot of klein – een steentje aan bijdragen. In de gemeenteraad doen wij dat elke dag. Een voorbeeld daarvan is het lokaal sociaal akkoord, dat vlak voor de kerst werd gesloten. Samen met meer dan dertig bedrijven, scholen en organisaties heeft de gemeente hele concrete afspraken gemaakt over meer banen voor mensen met een arbeidshandicap, jongeren en langdurig werklozen. Zo helpen we samen meer Haarlemmers aan het werk.

Ook in 2015 blijven wij werken aan een Haarlem met meer banen, goede zorg in de buurt en prettige en veilige wijken. Maar dat kunnen we niet alleen. Gelukkig kunnen we daarbij rekenen op heel veel Haarlemmers die zich dagelijks inzetten voor familie en vrienden, voor hun wijk of voor de stad. Om hen eens in de schijnwerpers te zetten, organiseerde de PvdA deze nieuwjaarsactie. Vier Haarlemmers zette ik tijdens de nieuwjaarsborrel in het zonnetje, maar met hen willen wij al die andere Haarlemmers eren die elke dag weer klaarstaan voor hun omgeving.

Sandra Brandt
Sandra zet zich in voor haar buurt, maar ook voor de hele stad. In haar buurtje, de Zuiderpolder, heeft ze dit jaar een minibieb geopend, gewoon in haar eigen voortuin. Buren kunnen daar boeken halen en brengen, en komen zo meer met elkaar in contact. Maar ook organiseert ze in februari alweer voor het derde jaar de geluksroute in Haarlem. Een bijzondere uitwisseling van inspiratie en geluk.

Mohamed Elmesbahi
Mohamed heeft een loopclub opgericht waarbij Marokkaanse mannen uit Schalkwijk elke zondag door de polder hardlopen, waarna ze samen thee gaan drinken. Zo werken ze behalve aan hun conditie ook aan sociale cohesie.

Gerard Duppen
Gerard is zeer actief voor zijn eigen buurt, de Indische Buurt Noord.  Hij is betrokken bij de 4 mei herdenking, buurtfeesten en veiligheid in de wijk. Maar ook zet hij zich actief in voor werk voor jongeren met een Wajong-uitkering.

Marion van der Vegt
Marion is één van de oprichters van Rebup. Repub helpt pubers in de Leidsebuurt en de Slachthuisbuurt bij het ontwikkelen van hun talenten, onder meer door middel van kunst, cultuur en samen koken. Maar ook heeft zij zich afgelopen jaar samen met jongeren ingezet voor verkeersveiligheid in onze stad.