Janna Bosselaar

(1913-2001)
Janna Bosselaar

Over Janna Bosselaar

Janna Bosselaar  was een gewone in Schiedam geboren vrouw, die het grootste deel van haar leven in Haarlem heeft gewoond. Als Janna het zelf al toestond om iets bijzonders over haar te zeggen, was het wel dat ze een sterk gevoel had voor rechtvaardigheid en dat voor haar de PvdA daar voor stond.

Kritiek op de politici van haar arbeiderspartij, kon ze nauwelijks hebben. Ze heeft heel wat jaren voor de PvdA folders gevouwen en afdelingsbladen geraapt en geniet. Als er klusjes waren te doen nam ze het je bijna kwalijk als je haar niet om hulp vroeg. Alles had ze over voor haar partij.

Janna Bosselaar heeft haar hele leven bijna alles dat ze had weggegeven. Voor zichzelf vond ze alles altijd veel te duur of niet nodig. Janna vond geven veel fijner dan nemen. Aan iedereen die bij haar aan de deur kwam voor een collecte, aan alle acties op televisie voor dieren, honger in Afrika of kinderen in moeilijkheden en aan de meeste andere goede doelen waarmee ze bekend was gaf ze geld. Maar ook als zij hoorde van een arm gezin in de buurt dat de school voor een kind niet kon betalen, zorgde Janna ervoor dat het geld er kwam. En bedankt wilde ze er niet voor worden.

Janna Bosselaar had duidelijk respect voor het leven. Dat ging zover dat ze niet vrolijk werd van afgesneden bloemen. Als je er op stond haar iets te geven, dan liever een plant die gewoon bleef leven.

Het is dan ook niet verwonderlijk geweest dat Janna voor haar overlijden al had bedacht dat haar nalatenschap goed terecht moest komen. En haar huis liet ze na aan de PvdA. De PvdA heeft besloten de erfenis van Janna Bosselaar niet onzichtbaar in haar begroting te laten verdwijnen.

Daarvoor in de plaats heeft ze het geld dat de verkoop van het huis opbracht, ondergebracht in een speciaal fonds om mee te doen wat Janna zelf anders ook had gedaan, namelijk weggeven aan iedereen die ermee wil bijdragen aan rechtvaardigheid, vrijheid, duurzaamheid of solidariteit.