Op weg naar Haarlem Klimaatneutraal

Ons standpunt

duurzaamheidEen groene stad gaat ook over duurzaamheid. We willen doorgaan met het klimaatneutraalplan en dus blijven inzetten op energiebesparing, duurzame energie-opwekking en het verminderen van de CO2 uitstoot door bijvoorbeeld fiets- en openbaar vervoer verder te stimuleren.

Daarom zijn dit de plannen voor de komende vier jaar:

• Samen met inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties blijven we werken aan het realiseren van de belangrijkste elementen van ‘Haarlem Klimaatneutraal’ in 2030;
  • We blijven inzetten op energiebesparing, bijvoorbeeld door woningen beter te isoleren. Dit draagt niet alleen bij aan de doelstellingen van Haarlem Klimaatneutraal, maar ook aan het aantal betaalbare woningen omdat de energielasten daardoor omlaag gaan (zie ook onder Wonen);
  • We zetten in op meer zonnepanelen in de stad door huiseigenaren en woningcorporaties te stimuleren zonnepanelen te plaatsen;
  • Initiatieven voor gezamenlijke duurzaamheidsprojecten van inwoners zullen we stimuleren en faciliteren;
  • We stimuleren meer winkel- en horecabevoorrading door de Stoffel, de klimaatneutraal gekoelde shuttle, in ruil voor ruimere venstertijden;
  • Elektrische auto’s geven we voldoende laadpalen en gunstiger parkeertarieven.
Nieuwsberichten over Duurzaamheid

Kadernota 2017: geld voor kwetsbare Haarlemmers, leefbare wijken en klimaat

door Jeroen Fritz op 26 juni 2017

Nu het na jaren van bezuinigingen financieel weer wat beter gaat met de gemeente Haarlem, profiteren ook kwetsbare Haarlemmers mee. Dat blijkt uit de Kadernota 2017. Er wordt komende jaren meer dan 12 miljoen euro extra geïnvesteerd in zorg, werk en ondersteuning. Daarnaast komt er extra geld voor onder meer leefbare wijken en de strijd

Extra geld voor leefbaarheid en kwaliteit in de wijken

door Joyce Langenacker op 2 april 2016

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad ingestemd met de bestedingsvoorstellen voor activiteiten voor de leefbaarheid en kwaliteit in die wijken waar dat het hardst nodig is. Vanaf 2016 is er vanuit de coalitie elk jaar 1 miljoen beschikbaar voor duurzame stedelijke vernieuwing.

PvdA meet frisse lucht in Haarlem

door Jan Nieuwenburg op 26 februari 2015

Je bent lekker met je lijf bezig, maar is fietsen wel zo goed voor je longen? Om daarover meer te weten en aandacht voor te vragen, fietst Marieke van Duijn, de nummer 2 op de lijst van de PvdA Noord-Holland met een lucht-kwaliteitsmeter vier dagen lang door heel Noord-Holland.

Alle sociale huurwoningen goed geïsoleerd

door Jeroen Fritz op 5 maart 2014

Vanavond ga ik in café Storing in debat over duurzaam wonen. Voor de PvdA is dat een belangrijk onderwerp. Het gaat immers om de plek waar je het meeste bent, je thuis, waar je je veilig weet.

PvdA in het geweer tegen plastic afval in zee

door Redactie op 29 augustus 2013

Op zondag 1 september organiseert de Partij van de Arbeid een schoonmaakactie langs de Nederlandse kust. Het verzamelen van plastic afval staat centraal. De actie sluiten we af bij strandtent Paal 69 in Zandvoort met een zeer gevarieerd programma voor jong en oud. Partijgenoten van ten minste 20 lokale afdelingen gaan die dag voorzien van