Doe mee!

doemee-250De PvdA is een vereniging van leden, in ons geval meer dan 600 Haarlemse leden. De leden maken de PvdA Haarlem. Zij staan midden in de stad en hebben samen een enorme hoeveelheid ideeën, ervaringen en kennis.

De vereniging van leden
Een belangrijke taak van de lokale vereniging is het voorbereiden van de gemeenteraadsverkiezingen. Er wordt een verkiezingsprogramma geschreven, kandidatenlijst vastgesteld en campagne gevoerd. Maar dat gebeurt maar eens in de vier jaar. In de tussentijd vinden er bijna wekelijks activiteiten plaats. Van debatten tot pop-quizen en hardloopwedstrijden. Politieke inhoud, ontmoeting en gezelligheid gaan hand in hand. Als lid mag je meebeslissen op bijeenkomsten en congressen tijdens lokale activiteiten in Haarlem, maar ook tijdens landelijke bijeenkomsten. Ook mag je meebepalen wie onze lijsttrekker is bij verschillende verkiezingen. Leden kunnen deelnemen aan opleidingen van de partij én ontvangen het ledenblad!

Word lid!
De leden vormen samen de basis van de partij. Vanuit onze gezamenlijke waarden en idealen werken we aan een meer sociale en meer rechtvaardige samenleving. Door onze ideeën en energie te bundelen maken we het verschil, elke dag weer. Samen staan we sterk. Samen kunnen we onze idealen waar maken. Word lid van de PvdA, meld je nú aan!

Doe mee!
Er is altijd wel iets waar je als lid van de PvdA Haarlem kunt aansluiten. Hieronder hebben we dat voor je op een rij gezet. Je kunt ook in onze agenda kijken en aansluiten bij een van onze volgende activiteiten. Als je het prettiger vindt om een afspraak te maken en eens van gedachten te wisselen over wat er het beste bij je past, of als je politieke ambitie hebt, laat het dan aan ons weten door een e-mail te sturen aan onze secretaris (secretarispvdahaarlem@gmail.com) of maak een afspraak met onze scoutingscommissie (zie hieronder).

Je bent van harte welkom binnen onze vereniging. Sluit aan en doe mee!

Werkgroep zorg
De gemeente krijgt nieuwe taken op het gebied van jeugd en zorg. De PvdA wil deze zo organiseren, dat zorg zoveel mogelijk in de buurt te vinden is, dichtbij mensen. Deze werkgroep volgt hoe de veranderingen in de zorg uitpakken voor Haarlemmers en komt met ideeën over hoe we dit nog beter en dichterbij mensen kunnen organiseren. Coördinatie: Ronald Schreuder.

Werkgroep werk
De PvdA wil zorgen voor meer banen voor Haarlemmers. Hoe kunnen we jongeren zonder baan aan het werk helpen? Hoe geven we de sociale werkvoorziening vorm in de toekomst? En hoe versterken we onze lokale economie en maken we deze klaar voor de toekomst? Deze werkgroep volgt hoe dit in de praktijk gaat en wat de ervaringen van de Haarlemmers zijn. Coördinatie: Conny Kaper.

Werkgroep wijken
In elke buurt moet je veilig en prettig kunnen wonen. Deze werkgroep ontwikkelt ideeën om de Haarlemse buurten nog veiliger en prettiger te maken, daarvoor maken we gebruik van de ervaringen van Haarlemmers in hun buurt. Onderwerpen die in deze werkgroep aan de orde kunnen komen zijn o.a. wonen, onderhoud van de openbare ruimte en veiligheid. Coördinatie: Ienke Verhoeff.

Haarlemse vrouwen in de PvdA
In een tijd waarin op het gebied van emancipatie nog veel winst te behalen valt willen de Haarlemse vrouwen in de PvdA een bijdrage leveren aan het streven om emancipatie op de politieke agenda te zetten en te houden en het creëren van waardevolle contacten tussen gelijkgestemde, inspirerende en betrokken vrouwen in de PvdA. Coördinatie: Lenie de Fijter.

Ombudsteam
Het PvdA-Ombudsteam behandelt vragen en problemen van Haarlemmers die betrekking hebben op de werk- en handelwijze van de gemeente Haarlem en gemeentelijke bedrijven en instanties zoals woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars, scholen, belastingsdienst, UWV en werkgevers. Coördinatie: Remmelt van Veelen.

Van Waarde Lokaal Haarlem
Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de zorg aan langdurig zieken en ouderen, voor de jeugdzorg en voor de hulp bij het vinden van passend werk. Dat zorgt voor veranderingen en samen met de Wiardi Beckman Stichting, het wetenschappelijk bureau van de PvdA, gaan we deze veranderingen volgen. In het najaar van 2015 doen we onderzoek naar ervaringen met de participatiewet. Hoe vergaat het de jongeren die van het praktijkonderwijs komen? We spreken met jongeren, hun ouders, leraren en werkgevers. Aan het einde van het jaar presenteren we de uitkomsten van de gesprekken die we hebben gevoerd. Als je meer wilt weten over Van Waarde Lokaal, als je mee wilt helpen om de veranderingen in de stad te volgen, of als je benieuwd bent naar wat we gaan doen; laat het ons weten! Coördinatie: Hella van de Beek.

Rode startkabels
De rode startkabels vormen samen een fysiek netwerk waarbij de kracht, kennis en ervaring van PvdA-leden wordt benut om anderen te helpen bij het zoeken van een baan. Startkabels geven nieuwe energie geven aan iedereen die vastzit en geen toekomst meer ziet in de traditionele adviezen van instanties en overheden. Wil je in gesprek met een startkabel of denk jij een startkabel voor iemand anders te kunnen zijn? Lees dan verder op deze pagina. Coördinatie: Conny Kaper en Jan Oldenburger.

PvdA in de buurt: van deur tot deur
Elke maand gaan we van deur tot deur in een deel van Haarlem. We noemen dat PvdA in de buurt. We vragen aan Haarlemmers wat er goed gaat in de buurt, wat er beter kan en wat de politiek hieraan kan doen. Ook als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, of niet precies op de hoogte bent van de Haarlemse politiek is het leuk en interessant om mee te gaan. Bovendien koppelen we je dan aan een ervaren partijgenoot. Coördinatie: Remy Wilshaus.

Boekenclub
Ben je gek op lezen én geïnteresseerd in de politiek? Sluit je dan aan bij de boekenclub van de PvdA Haarlem! Elk kwartaal lezen we eenzelfde boek en komen we op een zondagmiddag bij elkaar om het boek te bespreken. Elke bijeenkomst start met een inleiding op het boek, het gesprek daarna wordt geleid door een van de aanwezigen. Iedereen komt een keer aan de beurt als gespreksleider. Aan het einde van de middag kiezen we samen het boek dat de volgende keer wordt besproken. Coördinatie: Remy Wilshaus.

In gesprek met de scoutingcommissie
Hierboven lees je op welke manier je actief kunt worden binnen onze vereniging. Voel je vrij contact op te nemen met de genoemde contactpersonen. Vind je het prettiger om met een van onze partijgenoten vrijblijvend te praten over wat jij kunt doen binnen de afdeling? Of denk je er bijvoorbeeld over na om jezelf kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 of daarna? Dan kun je een afspraak maken met onze scoutingcommissie. Coördinatie: Marjan Adema.

Doe een extra financiële donatie
Voor elk lid ontvangt de afdeling een afdracht van het landelijk partijbureau van de PvdA.  Ook kunnen we een beroep doen op een landelijk activiteitenfonds. De middelen zijn echter beperkt en elke extra euro is daarom mooi meegenomen voor ons als lokale afdeling. Van de extra fondsen die we werven kunnen we bijvoorbeeld de rozen kopen die we tijdens onze PvdA in de buurtacties gebruiken. Lees hier hoe je een extra financiële donatie aan de afdeling kunt doen.