Door op 18 april 2016

Betere zorg – beter ondersteunen

Zorg en ondersteuning voor Haarlemmers moet goed zijn. En op maat. Daar wordt hard aan gewerkt, maar nog steeds zijn er veel regelingen en veel verschillende instanties die zorg aanbieden. We willen dat beter maken. Door Haarlemmers beter te helpen om te krijgen wat ze nodig hebben, door de gemeente en partners beter te laten leren van hun ervaringen en door aansluiting te zoeken bij de Amsterdamse ombudsman.

Haarlemmers beter helpen
Soms is het lastig om de juiste hulp te vinden. Hoe werkt dat allemaal, krijg ik wel het juiste aangeboden? Als je daarover twijfelt kun je gebruik maken van cliëntondersteuning. Dat gebeurt nog niet veel, dus dat moet beter duidelijk gemaakt worden. De PvdA wil dat het ook mogelijk is om gebruik te maken van cliëntondersteuning als je er niet goed uitkomt met een zorgaanbieder. We noemen dat een vertrouwenspersoon.

Beter leren van ervaringen
Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in de zorg, de jeugdzorg en rondom werk & inkomen. Die gebieden hangen ook nog eens nauw met elkaar samen. Voor de gemeente en de organisaties die zorg geven is het nog behoorlijk zoeken om alles goed op elkaar af te stemmen. Dat snappen we, maar we zijn ongeduldig. We willen dat de gemeente er alles aan doet om maximaal te leren van wat we tegenkomen. Van de problemen, van de oplossingen en van de regels die elkaar soms tegenwerken.

De Amsterdamse ombudsman
Dat leren kan bijvoorbeeld worden ondersteund door iemand van buiten. In Amsterdam hebben ze een ombudsman, waar mensen naartoe kunnen die vastlopen in het systeem van de gemeente. Haarlemmers moeten daarvoor nu naar de nationale ombudsman, maar we willen het liever dichterbij en die ombudsman van Amsterdam werkt prima. Dus willen we daarbij aansluiten als dat kan.

Met deze drie voorstellen hopen we de zorg beter te maken. Ze komen voort uit een initiatief dat PvdA en GroenLinks samen hebben genomen rond de ombudsfunctie in het sociaal domein. Dat onderwerp speelt al lang. Donderdag 21 april komen deze voorstellen in de gemeenteraad en zullen we zien of er een meerderheid voor is. Meer lezen? Lees hier de discussienota (pdf) van PvdA en GroenLinks.

Waar ben je naar op zoek?