Door op 4 april 2016

Vluchtelingen mogen in Koepel asielprocedure doorlopen

Er moet een einde komen aan het gesleep met vluchtelingen door het land. Daarom is de PvdA blij met de proef van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), waarbij vluchtelingen die worden opgevangen in de noodopvang in De Koepel in Haarlem hun asielprocedure mogen doorlopen.

Tot nu toe werden vluchtelingen alleen gedurende de eerste periode van hun verblijf in Nederland in de Koepel opgevangen. Zodra de asielprocedure van start gaat, moeten ze naar een asielzoekerscentrum elders in het land. Wanneer vluchtelingen een verblijfsstatus krijgen, verhuizen ze vervolgens opnieuw naar een woning elders. Deze locaties kunnen soms honderden kilometers van elkaar verwijderd zijn.

Dat gesleep met mensen is niet goed voor de vluchtelingen en hun integratie in de samenleving. Tijdens hun verblijf in de Koepel bouwen zij banden op met Haarlemmers. Het gaat om kwetsbare mensen, die in Haarlem vaak een nieuwe familie hebben gevonden. Bovendien worden ze hier ondersteund bij de integratie, bijvoorbeeld met de vrijwilligers die hen helpen om de Nederlandse taal te leren. Op een nieuwe locatie moeten ze dan weer helemaal opnieuw beginnen. Daarom pleiten veel vrijwilligers in de Koepel er al langer voor dat vluchtelingen hier hun gehele procedure kunnen doorlopen. Een groot deel van de raadscommissie Bestuur ondersteunde deze oproep in december vorig jaar.

Het is mooi dat er nu voor de vluchtelingen in de Koepel een eind komt aan het verhuiscircus door het land. Maar we zijn er nog niet. Ook voor vluchtelingen in andere opvanglocaties, zoals binnenkort in de Boerhaavekliniek, zou dit in de toekomst mogelijk moeten worden. Daarnaast wil de PvdA dat vluchtelingen die in Haarlem in de noodopvang hebben gezeten zoveel mogelijk ook in deze regio worden gehuisvest zodra zij een verblijfsstatus hebben ontvangen. PvdA-raadslid Diana van Loenen stelde hier onlangs ook schriftelijke raadsvragen over.