Door op 29 december 2015

Wat heeft de PvdA in 2015 bereikt?

Wat heeft de PvdA in Haarlem afgelopen jaar zoal kunnen bereiken? Een kleine greep uit de resultaten die wij in 2015, samen met u, konden boeken in de gemeenteraad. Voor een Haarlem dat werkt!

2015 was een jaar waarin de gebeurtenissen op het wereldtoneel meer dan ooit lokaal voelbaar waren. Het jaar begon met een herdenking van de slachtoffers van de terreuraanslag op Charlie Hebdo in Parijs op de Grote Markt. En in de laatste raadsvergadering van het jaar stemde de gemeenteraad in met een regionaal plan, waarmee Haarlem en de regio een belangrijke bijdrage leveren aan de opvang van vluchtelingen.

2015 was ook het jaar waarin het einde van de economische crisis ook lokaal merkbaar werd. Steeds meer mensen vinden een baan, bouwprojecten komen weer op gang en Haarlemmers hebben weer iets meer te besteden. Na jaren van bezuinigingen, kon het college van B&W dit jaar een begroting zonder nieuwe bezuinigingen presenteren. De lokale lasten gaan omlaag en de gemeentelijke schuld wordt afgebouwd. We zijn er nog niet, maar het tij keert.

Natuurlijk stonden er nog tientallen andere onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad. Een  selectie van tien concrete resultaten die wij afgelopen jaar, samen met anderen binnen en buiten de gemeenteraad, konden bereiken voor een sterker en socialer Haarlem:

1. Haarlem levert een substantiële bijdrage aan de opvang van vluchtelingen. Er is noodopvang voor ca. 350 vluchtelingen in de Koepel en er komt een tweede noodopvang voor 450 mensen in de voormalige Boerhaavekliniek. Samen met de regio maakte Haarlem een regionaal plan voor de opvang van vluchtelingen en huisvesting van statushouders. Mensen met een verblijfsstatus zullen eerder worden begeleid naar werk.
  2. De gemeentelijke financiën komen steeds meer op orde. Na jaren van bezuinigingen, presenteerde het college van B&W voor het eerst sinds 12 jaar een begroting zonder nieuwe bezuinigingen. De schuld wordt afgelost en na jaren van stijgende belastingen, gaan de lasten voor de Haarlemmers nu omlaag.
  3. Haarlem investeert bijna 30 miljoen euro in onderwijshuisvesting. De renovatie van het schoolgebouw van De Piramide Boerhaave wordt op initiatief van de PvdA versneld.
  4. Vanaf 2017 kunnen er extra nachttreinen tussen Haarlem en Amsterdam gaan rijden. De gemeenteraad stelde hier op initiatief van PvdA en GroenLinks geld voor beschikbaar.
  5. Haarlem wordt steeds veiliger. Het aantal woninginbraken nam in de eerste 9 maanden van dit jaar af met 10 procent, straatroven met 27 procent en overvallen met 38 procent. Ook stelde de gemeenteraad extra geld beschikbaar voor veiligheid in Schalkwijk.
  6. Een effectievere schuldhulpverlening, met minder hoge drempels en dichte deuren.
  7. Mensen met een arbeidshandicap krijgen meer kans op een baan. De PvdA presenteerde een visie, die steun kreeg van de gemeenteraad. Ook krijgen sociale firma’s die zorgen voor werk voor arbeidsgehandicapten dankzij een voorstel van de PvdA voorrang bij gemeentelijke opdrachten.
  8. De nieuwe opvang voor dak- en thuislozen in het centrum is geopend. Ook komt er een woonhotel voor economisch daklozen en een bed- bad- en broodvoorziening voor uitgeprocedeerden in Haarlem-Noord.
  9. Haarlem heeft zich jeugdloonvrij verklaard. De gemeente zal zelf geen jeugdloon meer uitkeren en zal ook met bedrijven die diensten leveren afspreken dat zij gewoon volwassen loon betalen aan hun werknemers.
  10. En natuurlijk gingen we in 2015 door met het uitvoeren van afspraken uit het coalitieakkoord. Zo is er veel extra geld uitgetrokken voor zorg, jeugd en werk, investeerde de gemeente extra in bestrijding van armoede en wordt er samen met ondernemers uitvoering gegeven aan het vorig jaar afgesloten lokaal sociaal akkoord voor meer banen. En we kwamen met voorstellen om mensen meer invloed te geven op hun eigen buurt.

Ook in 2016 gaan we natuurlijk weer aan de slag voor een Haarlem dat werkt. Een Haarlem waar we opkomen voor elkaar, waar iedereen een eerlijke kans heeft om het beste uit zichzelf te halen en waar we samen investeren in een goede toekomst voor iedereen. Een Haarlem waar we samen vooruit komen. Maar we kunnen dat niet alleen. We doen dat ook volgend jaar weer graag samen met al die Haarlemmers die onze sociale stad een warm hart toedragen.

Namens de PvdA-fractie wens ik u een goede jaarwisseling en een heel gelukkig 2016!