Door op 13 februari 2015

Zelfbouw

Deze week stond het onderwerp zelfbouw in Noord-Holland volop op de agenda. Bij zelfbouw koopt de toekomstige bewoner een (oud) gebouw of een kavel en bouwt daarop of in, zijn of haar droomhuis alleen of samen met anderen (collectief).

Op woensdag bezocht ik met gedeputeerde Joke Geldhof het project Ons Dorp in Amsterdam. Een voormalig schoolgebouw dat door een collectieve groep zelfbouwers is gekocht en omgevormd tot tien wooneenheden met een ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling. Deze zeer betrokken groep bewoners is in staat gebleken om ondanks de uitgebreiden procedures (op de foto hieronder alle verschillende vergunningen die moesten worden aangevraagd) en de vele keuzes die ook vaak collectief moesten worden genomen, een mooie, duurzame en betaalbare woning te realiseren in Amsterdam.

Zelfbouw-1

De dag erna vertelden minister Stef Blok, de gedeputeerde en experts tijdens een werkcongres zelfbouw in Noord- Holland hoe zeer zelfbouw in opkomst is. Uit een gepresenteerd onderzoek blijkt dat vooral Amsterdam en Haarlem gewilde steden zijn voor zelfbouw. Mensen willen graag invloed hebben op hun eigen huis en vaak is zelfbouw goedkoper, maar overigens wel veel intensiever. De mensen van het Dorp besteedde met vier mensen gedurende anderhalf jaar zo’n 15 uur per week aan de voorbereidingen van de bouw. Wat krijg je er voor terug als gemeente? ontwikkelingen in gebieden waar ontwikkelaars niet willen bouwen, zeer blije en betrokken bewoners die met veel inzet in hun huis ook meer geven om hun omgeving.

Zelfbouw-2

In een panel vertelde ik dat het Haarlem nog niet is gelukt om zelfbouw van de grond te krijgen. We hebben ons teveel gericht op interne processen waardoor we bewoners uit de buurt niet hebben meegenomen. Er wordt een evaluatie opgesteld en een voorstel voor een bredere aanpak van zelfbouw. Ik zie kansen voor de stad en bewoners maar we moeten veel meer samen optrekken en inzetten op verschillende vormen van zelfbouw.