Door Bestuur op 12 februari 2015

Kom jij het afdelingsbestuur versterken?

De PvdA Haarlem is een actieve en levendige vereniging met zo’n 650 leden. We organiseren o.a. debatten, gaan van deur tot deur bij Haarlemmers, maar doen bijvoorbeeld ook samen mee aan een popquiz. Het afdelingsbestuur is de drijvende kracht achter deze activiteiten en we zijn op zoek naar versterking. Ben jij ons nieuwe algemeen bestuurslid?

Vrijwilligersvacature: Algemeen bestuurslid PvdA Haarlem (2-6 uur per week)

Het afdelingsbestuur van de PvdA Haarlem bestaat op dit moment uit vijf leden: Tessa, Barbara, Heleen, Bob en Remy. We vormen een goed team en zijn stuk voor stuk vrijwilligers die zich elke week inzetten voor een levendige en actieve vereniging waar voor alle leden en belangstellenden wat te doen is.

We zijn op zoek naar iemand die onze groep komt versterken en ons helpt om het ambitieuze werkplan te realiseren. We kunnen hulp gebruiken bij het organiseren van maandelijkse debatten, bij de permanente campagne en/of bij het werven van nieuwe leden. Vind jij het leuk om je als vrijwilliger in te zetten binnen het afdelingsbestuur van onze politieke vereniging? Spreekt tenminste één van de drie genoemde taken je aan? Solliciteer dan als algemeen bestuurslid!

Organisatie van maandelijkse discussie- of debatbijeenkomsten

• Je weet welke onderwerpen actueel zijn waarover we een discussie of debat kunnen organiseren.
  • Je hebt ervaring met het organiseren van activiteiten en weet wat er bij komt kijken om een activiteit tot in de puntjes voor te bereiden.
  • Je kunt goed samenwerken met andere vrijwilligers.

Permanente campagne

• Je weet hoe je een campagne moet voorbereiden of vindt het leuk om dit te leren.
  • Je kunt goed samenwerken met andere vrijwilligers.

Ledenwerving en ledenbehoud

• Je komt met creatieve ideeën om nieuwe groepen Haarlemmers te bereiken.
  • Je bent enthousiast en kunt andere mensen motiveren.
  • Je hebt ideeën over hoe álle leden blijvend bij de vereniging kunnen worden betrokken.

Als je geen ervaring hebt op de bovenstaande gebieden, maar wel erg gemotiveerd bent en hierover wilt leren, schroom dan niet om ook te reageren!

Hieronder lees je meer over de prioriteiten van het afdelingsbestuur en wat we verwachten van bestuursleden in het algemeen en algemeen bestuursleden in het bijzonder. Voor vragen en meer informatie over het afdelingsbestuur neem je contact op met afdelingsvoorzitter Remy Wilshaus (06-25156944 of [email protected]). Hij vertelt je graag over het bestuur, wat je van ons kunt verwachten, maar ook wat wij van het nieuwe algemeen bestuurslid verwachten.

Wil je je kandidaat stellen als algemeen bestuurslid? Stuur dan uiterlijk dinsdag 10 maart 2015 jouw schriftelijke motivatie en cv (samen maximaal één A4) aan secretaris Tessa van den Dolder ([email protected]). Kandidaat bestuursleden (inclusief hun motivatie en cv) worden bekend gemaakt aan de leden. Tijdens de algemene ledenvergadering van dinsdagavond 24 maart stellen kandidaten zich voor aan de aanwezige leden en vindt er een verkiezing plaats. Meer informatie over deze procedure volgt bij kandidaatstelling.

De PvdA Haarlem, een vereniging van leden
Een levendige actieve vereniging van leden en een herkenbare Haarlemse sociaal-democratische partij. Daarvoor zet het afdelingsbestuur van de PvdA Haarlem zich de komende jaren in. We zorgen ervoor dat álle leden en belangstellenden bij de vereniging worden betrokken door verschillende soorten activiteiten te organiseren: van een boekenclub tot popquiz, van een campagne-activiteit tot inhoudelijke werkgroepen. We onderhouden contacten met Haarlemmers en maatschappelijke organisaties door maandelijks van deur tot deur te gaan en werkbezoeken te brengen in de stad. We werven nieuwe leden en zorgen ervoor dat de vereniging een afspiegeling vormt van álle Haarlemmers. We zorgen voor een gedegen voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018: een nieuw verkiezingsprogramma en een nieuwe kandidatenlijst. In het werkplan van de afdeling zijn de plannen voor de vereniging vastgelegd.

Als algemeen bestuurslid ben je natuurlijk lid van de PvdA en maak je onderdeel uit van het afdelingsbestuur van de PvdA Haarlem. Je wordt gekozen voor een periode van vier jaar. Bestuursleden zijn vrijwilligers en ontvangen geen financiële vergoeding. Als algemeen bestuurslid besteed je ongeveer 2 tot 6 uur per week aan de bestuurstaken. Je werkt vrijwillig, maar bestuurswerk is niet vrijblijvend.

Algemeen profiel van de leden van het afdelingsbestuur

• Je onderschrijft de uitgangspunten van de PvdA en de uitwerking daarvan in standpunten en beleid op alle niveaus (lokaal, provinciaal, landelijk, Europees).
  • Je bent integer en onderschrijft de PvdA Erecode voor politici en bestuurders.
  • Je toont je bewust van jouw sociaal maatschappelijke rol en bent betrokken bij de stad Haarlem en de Haarlemmers.
  • Je toont een juist evenwicht te vinden in persoonlijke betrokkenheid en bestuurlijke afstand.
  • Je past binnen de samenstelling van het bestuur op het moment van benoeming.
  • Je stelt jezelf pro-actief op, toont initiatief, werkt oplossingsgericht en bent een teamspeler.
  • Je stelt jezelf open voor en handelt op basis van geluiden vanuit de vereniging, en je vertaalt dit naar concrete voorstellen.
  • Je hebt de bereidheid, kennis en vaardigheden voor het uitvoeren van algemene bestuurstaken.
  • Je werkt doel- en resultaatgericht.

Algemeen profiel van de algemeen bestuursleden van het afdelingsbestuur

• Je hebt ervaring en deskundigheid binnen het eigen aandachtsgebied of je bent bereid je hierin te verdiepen en erover te leren.
  • Je neemt verantwoordelijkheid voor het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van activiteiten binnen een specifiek aandachtsgebied.
  • Je neemt actief deel aan de vergaderingen van het afdelingsbestuur en ledenvergaderingen van de afdeling.
  • Je levert een bijdrage aan het jaarverslag over het eigen aandachtsgebied en neemt deel aan evaluatiemomenten.
  • Je kunt je erbij neerleggen wanneer een beslissing wordt genomen die niet overeenkomt met jouw eigen standpunt.

Kijk op deze pagina voor een overzicht van de bestuursleden.

Meer over Bestuur