Door op 30 januari 2015

Aanpak rooftassen tegen winkeldiefstal

De burgemeester wil winkeldiefstal aanpakken door in de Algemene Plaatselijke Verordening  (APV) geprepareerde tassen te verbieden. Een raadsmeerderheid, waaronder de PvdA, steunt dit voorstel. Opmerkelijk is dat niet alleen de SP, maar ook de zelfverklaarde ‘ondernemerspartij’ VVD tegen dit verbod is.

Geprepareerde tassen worden vaak gebruikt om detectiepoortjes te omzeilen. Doordat die niet afgaan, kunnen winkeldieven ongezien de winkel verlaten. De politie heeft daarom gevraagd om verbod van dit soort tassen. Hiermee krijgt de politie een instrument in handen waarmee winkeldieven makkelijker kunnen worden opgepakt, ook wanneer dat niet op heterdaad is.

Het is niet zo dat iedereen die met bijvoorbeeld een koeltas over straat gaat in het vervolg staande zal worden gehouden. Er moet wel een vermoeden zijn van een strafbaar feit. Het verbod is daarmee vergelijkbaar met het al geldende verbod van het meedragen van inbrekerstuig. Met een schroevendraaier over straat lopen is niet strafbaar, maar wel als die schroevendraaier duidelijk bedoeld is om in te breken.

De PvdA vertrouwt erop dat de politie dit instrument zorgvuldig zal gebruiken. Het mag niet zo zijn dat de politie bijvoorbeeld de tassen van alle Oost-Europeanen in de binnenstad gaat controleren, omdat veel winkeldiefstallen in Haarlem door Oost-Europese bendes worden gepleegd. Wij zullen de burgemeester dan ook houden aan de afspraak dat de politie niet aan etnisch profileren doet, ook niet met dit verbod op geprepareerde tassen.