Door op 16 januari 2015

Schandalig handelen van Viva thuiszorg

Na 1 januari heeft Viva ervoor gekozen om alle huishoudelijke hulpen toe te wijzen aan nieuwe mensen. Dat betekent heel veel mensen in een keer hun oude hulp zijn kwijtgeraakt. Voor veel mensen is dat heel vervelend en het leidt tot reacties van onbegrip en soms paniek.

We hebben begrepen dat de huishoudelijke ondersteuners ook geen mogelijkheid hebben gekregen om even afscheid te nemen van de mensen waar ze soms al jaren over de vloer kwamen. En we hebben informatie van zorgvragers gekregen die hun eigen formulieren hebben moeten invullen. Zoiets kan echt niet.

Het is schandalig, omdat het op geen enkele manier lijkt op wat we als gemeenteraad hebben besloten en besproken. In alle discussies die we in raad en commissie hebben gevoerd, hebben we benadrukt dat het belangrijk is dat zoveel als mogelijk de relatie van hulp en zorgvrager in stand moet blijven. Niet alleen als PvdA-fractie, maar vrijwel raadsbreed. We hebben ook maximaal ingezet op het behoud van werkgelegenheid. Dit is in de contracten ook verwerkt.

Het behouden van je eigen hulp lukt zeker niet altijd, daar moeten we ook eerlijk over zijn. We krijgen immers fors minder geld voor huishoudelijke ondersteuning. Minder ondersteuning is minder uren, dus daarvoor zijn minder mensen nodig. Maar we hebben afgesproken dat er een reëel gesprek plaatsvindt waarin wordt nagegaan wat nodig is en wat mensen zelf kunnen. Daarvan lijkt bij Viva geen sprake te zijn. Bij de andere organisaties komt de huidige hulpverlener nog wel gewoon over de vloer, zo lijkt het.

In de commissie van donderdag 15 januari heeft wethouder Van der Hoek aangegeven dat hij met Viva in gesprek is en dat hij ons over de uitkomst snel informeert. We zitten er bovenop. Laat ik op deze plek ook ons ombudsteam nogmaals noemen, waarmee u op vrijdagen contact kunt opnemen.