Door Artie Ramsodit op 16 januari 2015

Pensioen zzp’er is veilig bij aanvraag bijstand

Zzp’ers hoeven niet eerst hun pensioen op te eten, voordat ze een bijstandsuitkering krijgen. Dat heeft staatssecretaris Jetta Klijnsma in een brief aan gemeenten laten weten. De wijziging, waar onder meer door Haarlem op werd aangedrongen, is het gevolg van het Pensioenakkoord dat in december werd gesloten.

De PvdA heeft, net als D66 en de Ouderenpartij, eerder aangegeven dat het pensioen niet moet ‘meetellen’ als vermogen bij een bijstandsaanvraag.  Wethouder Joyce Langenacker heeft dit probleem ook meerdere malen bij de staatssecretaris aangekaart. Door een brief van staatssecretaris Klijnsma is nu eindelijk duidelijk geworden, dat bij een bijstandsaanvraag het opgebouwde pensioen (in de derde pijler) niet ‘meetelt’.  Daardoor hoeft het pensioen niet eerst worden opgemaakt  voordat  een zelfstandige werknemer bijstand krijgt. Voor deze nieuwe regeling is voor 2015 landelijk een bedrag van € 41 miljoen beschikbaar gesteld.

In Haarlem werken circa 11.000 zelfstandigen, zzp’ers. Dat betekent dat een op de 10 Haarlemmers die werkt, werkt zonder personeel als zelfstandige. Het is ook voor deze Haarlemmers belangrijk dat zij kunnen terugvallen op bijstandsuitkering wanneer zij hun werk verliezen. Het kan niet de bedoeling zijn dat zelfstandigen eerst hun pensioen moeten opeten voordat ze een bijstanduitkering krijgen.

Op 19 januari gaat de PvdA-fractie in gesprek met prof. Leo Witvliet. Doel is om in beeld te krijgen wat we lokaal kunnen doen voor kansen voor ZZP’ers en het voorkomen van andere belemmeringen.

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit