Door op 15 januari 2015

PvdA bezoekt moskee Zoetestraat

Maandag 12 januari bezocht de Haarlemse PvdA-fractie de Marokkaanse Arrahman moskee aan de Zoetestraat. Met het bestuur van de moskee gingen we in gesprek over onder meer de gebeurtenissen in Parijs en het voorkomen van radicalisering.

Elke drie weken brengt de PvdA op maandagavond een werkbezoek aan een bedrijf, organisatie of bewonersinitiatief ergens in Haarlem. Zo bezochten wij afgelopen maanden onder meer een wijkagent in Schalkwijk, het sociaal wijkteam in Haarlem-Oost en een initiatief voor tijdelijke herbestemming van het braakliggende Deliterrein in Haarlem-Noord. Dit keer waren we, samen met onze wethouder Joyce Langenacker en afdelingsvoorzitter Remy Wilshaus, te gast bij één van de twee Marokkaanse moskeeën in Haarlem: de Arrahman moskee in het centrum.

Na een rondleiding door de moskee gingen we in gesprek met de bestuursleden van de moskee. Belangrijkste onderwerp van gesprek was natuurlijk de verschrikkelijke aanslag in Parijs enkele dagen eerder. Het bestuur liep mee met de demonstratie tegen deze terreur op de Grote Markt. Zij vertelden over hun gesprekken met buurtbewoners de dagen na de aanslag, en hoe zij regelmatig Haarlemse scholen ontvangen om hen te laten zien wat er in een moskee gebeurt. Over hun contacten met Haarlemse kerken en synagogen in de Raad van Religies in Haarlem, waarmee ze bijvoorbeeld op Tweede Kerstdag nog een interreligieuze kerstviering organiseerden in de Groenmarktkerk. En over hoe zij proberen radicalisering tegen te gaan, onder meer door het niet toestaan van (radicale) gastsprekers van buiten in de moskee.

In Haarlem laten we ons niet uit elkaar spelen. Samen stonden we vorige week op de Grote Markt op voor een vrije en tolerante samenleving, en tegen geweld en extremisme. En samen proberen we radicalisering en discriminatie te voorkomen en integratie te bevorderen. Het is mooi om te zien dat ook Haarlemse moskeeën daar een actieve bijdrage aan willen leveren.

Waar ben je naar op zoek?