Door Remy Wilshaus op 11 januari 2015

Over vrijheid en goed werk

Op zaterdagavond 10 januari vond onze nieuwjaarsborrel plaats in het café van de Toneelschuur. Het was een druk bezochte en gevarieerde bijeenkomst met korte toespraken, live muziek en vier Haarlemmers die in het zonnetje werden gezet.

We waren van plan om deze avond te spreken over werk en banen. En dat hebben we gedaan, maar niet zonder eerst stil gestaan te hebben bij wat er eerder deze week is gebeurd. In Parijs pleegden extremisten woensdag verschrikkelijke aanslagen waarbij onder andere cartoonisten en politieagenten om het leven zijn gekomen. Twee dagen daarna stonden honderden Haarlemmers op de Grote Markt stil bij deze gebeurtenissen. Tienduizenden mensen stonden op de pleinen in hun eigen steden. Samen hebben we ons uitgesproken tégen terreur en geweld. Samen hebben we ons uitgesproken vóór vrijheid en democratie.

Wat er gebeurd is in Parijs bedreigt één van de kernwaarden van onze samenleving, maar ook van ons als sociaal-democraten: vrijheid. De vrijheid om je leven zelf in te richten, de vrijheid om jezelf te ontwikkelen, de vrijheid om eigen opvattingen te kiezen en deze te verdedigen. Laten we óók in deze tijd waken voor toenemend cynisme, onderling wantrouwen of uitsluiting van groepen mensen. Laten we blijven werken aan een tolerante, democratische en open samenleving waarin mensen met vertrouwen kunnen kijken naar de toekomst.

Om met vertrouwen naar de toekomst te kunnen kijken is niet alleen vrijheid, veiligheid of democratie van belang. Om met vertrouwen naar de toekomst te kijken is ook een gevoel van bestaanszekerheid nodig. Dat brengt mij terug bij het thema van de avond: goed werk, een fatsoenlijk salaris, brood op de plank. Alhoewel de economie weer wat aantrekt zijn er nog veel mensen zonder baan. Anderen maken dubbele uren of hebben twee banen om de rekeningen te kunnen betalen. Weer anderen worden gedwongen te werken tegen slechte arbeidsvoorwaarden of krijgen een habbekrats uitbetaald.

Wij zullen ons hier nooit bij neerleggen. Bestaanszekerheid en goed werk zijn twee belangrijke kernwaarden van onze politiek. We zullen er altijd voor strijden. Hier in Haarlem gebeurt dat bijvoorbeeld door ons raadslid Artie Ramsodit en door onze wethouder Joyce Langenacker. In Den Haag gebeurt dat bijvoorbeeld door ons Tweede-Kamerlid John Kerstens en door onze minister Lodewijk Asscher. Gaat dat snel genoeg? Niet altijd. Als je zonder werk zit is elke dag er één teveel. Maakt de PvdA hierin het verschil? Ik geloof van wel, elke dag opnieuw.

Ook in het Europees Parlement en in de Provinciale Staten van Noord-Holland is goed werk voor een fatsoenlijk salaris voor de PvdA een top prioriteit. Daarom hebben Agnes Jongerius en Xander den Uyl gesproken over wat Haarlemmers van Europa en de provincie mogen verwachten op dit gebied. Ik ga er van uit dat in het nieuwe jaar ook hún werk zal bijdragen aan het vergroten van het vertrouwen waarmee Haarlemmers, in vrijheid naar de toekomst kijken.

Ik wens iedereen een gezond en gelukkig nieuw jaar.