Door op 31 december 2014

Wat heeft de PvdA in 2014 bereikt?

Wat heeft de PvdA in Haarlem afgelopen jaar zoal kunnen bereiken? Een kleine greep uit de resultaten die wij in 2014, samen met u, konden boeken in de gemeenteraad. Voor een Haarlem dat werkt!

2014 was zeker niet in alle opzichten een succesvol jaar. Bij de verkiezingen in maart deed de PvdA het in Haarlem weliswaar wat beter dan in andere steden, maar we verloren wel één zetel. 2014 was ook het jaar  van de interne problemen bij D66, die leidden tot het vertrek van wethouder Ewout Cassee en de helft van de D66-fractie. En we moesten soms pijnlijke keuzes maken om Haarlem financieel gezond te houden. Maar gelukkig stonden daar ook veel mooie momenten tegenover. Zo sloten we met D66, GroenLinks en CDA het coalitieakkoord ‘Samen doen!’, met daarin onder meer extra geld voor armoedebeleid, zorg, werk en stedelijke vernieuwing.

Natuurlijk stonden er nog tientallen andere onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad. Een selectie van tien concrete resultaten die wij afgelopen jaar, samen met anderen binnen en buiten de gemeenteraad, konden boeken voor een sterker en socialer Haarlem:

1. De gemeente Haarlem trekt komende jaren 9,3 miljoen euro extra uit voor zorg, werk en jeugd. Dit geld, dat bovenop het bedrag komt dat de gemeente van het Rijk krijgt voor de decentralisaties, wordt gestort in de reserve sociaal domein. Deze is bedoeld om te zorgen dat iedereen de zorg en ondersteuning krijgt waar men recht op heeft en om de financiële risico’s te beperken.
  2. Er is een lokaal sociaal akkoord gesloten met bijna 30 bedrijven en organisaties. Hierin zijn afspraken gemaakt over meer banen voor jongeren, arbeidsgehandicapten en langdurig werklozen. Haarlem is de eerste gemeente van het land waar zo’n lokaal sociaal akkoord tot stand kwam.
  3. Er is per jaar 8 ton extra voor de bestrijding van armoede, met name gericht op kinderen en chronisch zieken. Ook werd afgesproken dat al het minimageld voor armoedebestrijding wordt gebruikt: ook geld dat overblijft omdat niet alle minima worden bereikt, blijft hiervoor beschikbaar. Hiervoor komt het college met een extra regeling voor de inkomenstoeslag voor mensen met een langdurig laag inkomen tussen de 100 en 110% van de bijstandsnorm.
  4. De Vondelweg wordt niet verdubbeld. Dat is afgesproken in het coalitieakkoord. Verdubbeling van deze weg blijkt niet nodig voor een rondweg. Bovendien zou het leiden tot veel overlast voor bewoners van Haarlem-Noord.
  5. Er kwam een simpeler uitstallingsbeleid voor winkels. Dat is goed voor de economie en voor een aantrekkelijke binnenstad.
  6. Het vernieuwde Reinaldapark in Haarlem-Oost is geopend. Een pracht van een stadspark, met onder meer een visvijver, een fruiteiland, een hortensiaheuvel, fiets- en wandelpaden, een oorlogsmonument en allerlei sport- en speelmogelijkheden.
  7. De versobering van het treinaanbod tussen Alkmaar, Haarlem en Amsterdam is door de NS voor 2015 geschrapt, onder meer na een petitie van de PvdA en reizigersvereniging Rover.
  8. Er is aandacht voor personeel bij aanbestedingen in de zorg. Personeel gaat zoveel mogelijk van de ene naar de andere aanbieder over. Wanneer dat niet lukt, is er geld beschikbaar om mensen van werk naar werk te begeleiden.
  9. De handtekeningen zijn gezet voor de broodnodige vernieuwing van winkelcentrum Schalkwijk.
  10. En afgelopen weken was Serious Request in Haarlem een groot succes. De PvdA stond vijf jaar geleden aan de basis hiervan door met een petitie actie te voeren voor de komst van het Glazen Huis naar Haarlem. Ook de PvdA zamelde natuurlijk geld in, onder meer met een debat over seksueel geweld tegen vrouwen en door mee te doen aan een voorleesrecord van de bibliotheek.

Ook in 2015 gaan we natuurlijk weer aan de slag voor een Haarlem dat werkt. Een Haarlem met meer banen, goede zorg in de buurt en prettige en veilige wijken. Maar dat kunnen we niet alleen. Ik hoop dat we ook volgend jaar het weer samen met u mogen doen, met al die Haarlemmers die zich inzetten voor onze mooie stad.

Namens de PvdA-fractie wens ik u een goede jaarwisseling en een heel gelukkig 2015!

Waar ben je naar op zoek?