Door Artie Ramsodit op 30 december 2014

Heldere afspraken over Werkpas

De gemeenten Haarlem en Zandvoort zijn per 1 januari 2015 samen eigenaar van Werkpas. Dit is het resultaat van het ontvlechten van de sociale werkvoorziening Paswerk van andere activiteiten. Hierdoor wordt per 1 januari 2015 80% van de dagbesteding en re-integratie activiteiten voor Haarlemmers uitgevoerd door Werkpas.

De PvdA heeft samen met andere partijen voorstellen ingediend waardoor de afspraken tussen gemeente Haarlem en Werkpas duidelijker worden. Zo zijn er door de gemeenteraad extra kaders bepaald voor Haarlem in de rol van aandeelhouder en opdrachtgever.

De PvdA heeft samen met de Actiepartij, de Ouderenpartij, D66 en de ChristenUnie voorgesteld om tot heldere afspraken te komen over de verplichting van Heemstede, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude om de komende vijf jaar ook hun re-integratie activiteiten uit te besteden aan Werkpas. De PvdA Zandvoort had eerder een soortgelijk voorstel ingediend. Dat is overgenomen door de gemeenteraad van Haarlem.

Daarnaast hebben de PvdA samen met D66, Groen Links, de Actiepartij en de Christen Unie kaders gesteld voor Haarlem als opdrachtgever en aandeelhouderschap in Werkpas. Zo komt er voor 1 maart 2015 invulling en formele vaststelling van de wijze van sturen, beheersen en toezicht houden op Werkpas. Ook is het nodig dat de opdrachtverstrekkingen aan Werkpas en de aansturing van Werkpas door de gemeente inzichtelijk is voor de gemeenteraad. Bij het jaarlijkse evaluatiemoment dient ook het marktconform werken te worden getoetst aan de hand van benchmarking van de resultaten (kwaliteit/prijs). Verder wordt iedere vijf jaar de continuering van het aandeelhouderschap en het opdrachtgeverschap door de gemeente Haarlem herijkt.

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit

Waar ben je naar op zoek?