Door op 19 december 2014

Serious Request van start

Donderdag 18 december zijn de drie dj’s van Serious Request opgesloten in het Glazen Huis op de Haarlemse Grote Markt. Woensdag 24 december komen ze pas weer naar buiten. Hopelijk met een fantastisch eindbedrag voor vrouwen en meisjes die tijdens conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld, het doel van Serious Request 2014.

Het is voor mij persoonlijk ook wel een bijzonder moment. Precies vijf jaar geleden lanceerde ik namens de PvdA het idee om Serious Request naar Haarlem te halen. We startten de online petitie Glazen Huis naar Haarlem, die binnen enkele dagen 1700 keer werd ondertekend. Na twee series raadsvragen werd dit idee uiteindelijk omarmd door het vorige college van B&W, de ambtelijke organisatie, Marketing Haarlem en tal van Haarlemse ondernemers. Zij hebben daar afgelopen jaren keihard aan gewerkt. En nu is het dus zover!

Natuurlijk doet ook de PvdA deze week mee om geld in te zamelen voor Serious Request. Zo doen wij als fractie zaterdag mee aan de poging van de bibliotheek om het wereldrecord voorlezen te verbreken. En op de veilingsite van Serious Request kun je bieden op items van landelijke PvdA-prominenten. Bied bijvoorbeeld op een gastles van Diederik Samsom of Lodewijk Asscher, ga met minister Jet Bussemaker naar het Internationaal Film Festival Rotterdam of krijg een rondleiding door de Tweede Kamer door Ahmed Marcouch.

En zondagmiddag 21 december organiseren we om 15.00 uur een politiek café in de Philharmonie, op een steenworp van het Glazen Huis. Hier gaan we in gesprek over het bestrijden van seksueel geweld tegen vrouwen, niet alleen in conflictgebieden, maar ook in eigen land. En er is muziek van Late Night Serenade. Kom je ook?

Glazen Huis