Door op 17 november 2014

Veiligheid Haarlemmers krijgt prioriteit

Zaken die Haarlemmers het meest direct raken krijgen de prioriteit van politie en gemeentelijke handhavers. Dat blijkt uit het Integrale Veiligheids- en Handhavingsbeleid 2015-2018, dat donderdag 13 november werd besproken in de raadscommissie Bestuur.

Haarlem is één van de veiligste grote steden van Nederland. Het aantal Haarlemmers dat zich veilig voelt is afgelopen jaren gestegen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn. Zo zijn er in sommige wijken bovengemiddeld veel woninginbraken, raken nog te veel jongeren op het verkeerde pad en staat de leefbaarheid in delen van de stad onder druk. Veiligheid is bovendien niet gelijk verdeeld over de stad: in Zuidwest voelt 90 procent van de inwoners zich veilig, in Schalkwijk is dat slechts 59 procent. De PvdA wil dat elke Haarlemmer zich veilig moet kunnen voelen, ongeacht waar hij of zij woont. Prettige en veilige wijken is dan ook, naast werk en zorg, één van de speerpunten van de Haarlemse PvdA-fractie deze raadsperiode.

In het nieuwe beleid stelt de gemeenteraad vijf prioriteiten vast voor het gemeentelijk veiligheidsbeleid:

1. Jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast
  2. High impact crimes (bijv. overvallen, straatroof en woninginbraken)
  3. Leefbaarheid van wijken en buurten
  4. Woon- en adresfraude
  5. Georganiseerde criminaliteit

Hiermee geven gemeente en politie prioriteit aan zaken die de Haarlemmers direct raken. Natuurlijk gaat het daarbij om woninginbraken, overvallen en jeugdcriminaliteit. Maar ook om zaken die de leefbaarheid van buurten aantasten, zoals afval, hondenpoep, vandalisme of parkeren. De PvdA steunt deze prioriteiten. Het zijn immers deze zaken die het gevoel van veiligheid van Haarlemmers het meest bepalen.

Wil je meedenken over hoe we Haarlemse wijken nog veiliger en prettiger kunnen maken? Deze week start de PvdA een nieuwe werkgroep over wijken, die onder meer met dit onderwerp aan de slag zal gaan. Je kunt je nog aanmelden. Kijk hier voor meer informatie.