Door op 13 november 2014

De straat op: niet alleen omdat het moet

‘PvdA’ers verplicht de straat op’, kopte de Volkskrant vanochtend. Een wat armoedige samenvatting van het rapport ‘Politiek van Waarde’, dat vandaag is gepresenteerd. Een relevant rapport, over hoe we onze waarden weer meer richtinggevend kunnen laten zijn in het handelen van PvdA-politici.

Kern van het betoog van de commissie onder leiding van Jan Hamming is niet het aantal uren dat PvdA’ers op straat doorbrengen. De kern is dat we ons te veel zijn gaan vereenzelvigen met de overheid, in plaats van de bevolking. We moeten weer terug naar waar het om draait. Onze idealen en waarden moeten weer meer centraal staan in ons handelen. We moeten nooit meer zeggen ‘we gaan er niet over’, omdat we er dan wel over zouden moeten willen gaan. En de alledaagse zorgen van mensen moeten weer meer leidend zijn bij wat we doen. Samen met de mensen werken aan oplossingen voor hun problemen en verlangens. En ja, dat lukt alleen als we niet alleen in het stadhuis of de Tweede Kamer zitten, maar de straat op gaan. In gesprek met de mensen waar het om gaat, aan de deur, in het buurthuis, op de werkvloer. Of, zoals ik het zelf vorige week in de gemeenteraad nog formuleerde: wat meer stad en wat minder stadhuis.

Natuurlijk draaft het partijbestuur wat door in paternalisme en regelzucht door daar meteen weer een verplicht percentage aan te hangen. Dat levert vooral veel cynische reacties op, en dat is jammer. Niet alleen omdat veel belangrijkere onderdelen van het rapport daardoor naar de achtergrond verdwijnen, maar ook omdat het nu net lijkt alsof PvdA’ers liever niet op straat komen. Politiek vanuit de stad is juist veel leuker dan vanuit het stadhuis. Het is veel leuker om lid te zijn van een partij die met de poten in de modder staat, waar altijd iets gebeurt, waar de relevante debatten worden gevoerd. En het is leuk om met een grote groep enthousiaste PvdA-vrijwilligers een buurt in te trekken en van bewoners te horen waar zij zich druk over maken. Dat is een veel positievere boodschap dan een verplichting.

En het werkt, dat laten wij in Haarlem al een tijd zien. Wij gaan zeer regelmatig met een grote groep PvdA’ers de buurt in, aan de deur in gesprek met Haarlemmers. Wij hebben een ombudsteam, waar mensen terecht kunnen met hun zorgen. En als fractie vergaderen we tenminste één van de drie maandagavonden niet in het stadhuis, maar bezoeken we een organisatie of bedrijf in de stad, zoals afgelopen weken een sociaal wijkteam, een bewonersinitiatief en een wijkagent. Zo weten we beter wat er leeft, en kunnen we dat vertalen in ons handelen in het stadhuis.

En komende tijd gaan we dit samen met het afdelingsbestuur nog verder uitbreiden. We zijn gestart met drie werkgroepen van leden en andere belangstellenden, die fractie en afdeling van nieuwe ideeën voorzien op het gebied van werk, zorg en wijken. We gaan vaker debatten organiseren met de stad, zoals een paar weken geleden al het drukbezochte gesprek over werk en bijstand. En we gaan onze activiteiten in de buurten nog verder uitbreiden, zodat we nog beter weten wat er leeft.

Doe je met ons mee? Aanstaande zaterdag bijvoorbeeld. Dan zijn we in het Garenkokerskwartier, aan de deur in gesprek met Haarlemmers. Niet omdat het moet, maar omdat het leuk en belangrijk is.

Waar ben je naar op zoek?