Door Sidney Visser op 10 november 2014

Popschool en oefenruimtes voor Haarlem Popstad

Haarlem presenteert zich naar buiten toe graag als Muziek- en Popstad. Niet zo vreemd als er gekeken wordt naar het muzikale talent uit deze stad dat de afgelopen tijd doorgebroken is. Dat is iets waar we als Haarlemmers best behoorlijk trots op mogen zijn.

Dat zijn we als stad ook en dat is terug te zien in de manier waarop de stad zichzelf profileert nu 3FM Serious Request aankomende december met het Glazen Huis neerstrijkt op onze Grote Markt. Al enige maanden komen Speelman & Speelman langs bij Giel Beelen op 3FM om Haarlemse grootheden zoals Chef’Special, Michael Prins, Niels Geuzebroek, Alain Clark en Rilan & the Bombardiers een speciaal nummer te laten spelen op de Gitaarlem-gitaar. Tegelijkertijd heeft Gitaarlem haar deuren geopend in de Grote Houtstraat en is het een komen en gaan van bekend en onbekend lokaal muzikaal talent.

Haarlem staat er dus als Muziek- en Popstad mooi op, maar hoe zeker is die toekomst? Sinds de sluiting van Daisy Bell in 2011 is er nauwelijks meer oefenruimte aanwezig in Haarlem voor beginnende en bestaande bandjes. Zonder oefenruimten droogt het muzikale talent uiteindelijk op, omdat er geen plekken meer zijn om te oefenen en te ontwikkelen. In die situatie is er over een aantal jaar geen nieuwe Michael Prins of nieuwe Chef’Special meer. Geen Haarlem Muziekstad of Haarlem Popstad. Pleitbezorgers roepen dit al enige tijd en hebben wellicht langere tijd het gevoel gehad roepende in de woestijn te zijn geweest.

In het coalitieprogramma getiteld “Samen Doen!” voor de periode 2014-2018 wordt beloofd om werk te maken van de oefenruimten en de popschool, zodat de muzikale toekomst van Haarlem veilig gesteld kan worden. Wethouder Jack van der Hoek onderstreepte deze woorden bij een debat in Pletterij in oktober, waarin de toekomst van Haarlem Popstad besproken werd. Om woorden in daden om te zetten, sloten wij ons aan bij een initiatief van GroenLinks en schreven we een motie waarin het college werd opgedragen om in het voorjaar van 2015 met een concreet voorstel te komen voor oefenruimten en een popschool. Daarbij werd onderstreept dat het om een voorstel van een fysieke locatie moet gaan met een oppervlakte van ten minste 1000m2 die toekomstbestedig is. Het streven moet zijn om van deze locatie een unielocatie te maken, waarin zowel een popschool als oefen- en studioruimten moeten kunnen worden gerealiseerd. Deze oefenruimten moeten bovendien toegankelijk zijn voor alle muzikale talenten, ook van buiten de popschool. Samen met GroenLinks, Trots, Ouderen Partij Haarlem en de SP dienden we de motie in, die vervolgens werd gesteund door D66, VVD, CDA en Actiepartij. Raadsbreed dus, met uitzondering van de ChristenUnie.

Het was die avond mooi om te zien dat het voor Haarlem Popstad en Haarlem Muziekstad niet alleen bij praten bleef. De muzikale talenten in onze stad verdienen een plek waar ze kunnen samenkomen om muziek te maken en zich te ontwikkelen. We zijn het als stad verplicht om talent de kans te geven zich te kunnen ontwikkelen en het te voorkomen dat al het muzikale talent naar elders zal vertrekken. Hopelijk kunnen we dat realiseren door de uitwerking van deze motie, waarin tevens wordt gezocht naar financiële onderbouwing. We geloven als PvdA Haarlem, maar gelukkig ook als raad, in de toekomst van Haarlem Muziekstad en Haarlem Popstad. En hoewel er nog veel moet gebeuren, is het eindelijk tijd om voorzichtig optimistisch te kunnen zijn.

Sidney Visser

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? In de fractie voer ik het woord over Jeugdzorg, Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Sport. Het zijn onderwerpen waarbij we vaak afhankelijk zijn van landelijke wetgeving, maar dat ontslaat ons er niet van kwetsbare kinderen en volwassen zo goed mogelijke hulp te bieden. Ik geloof in

Meer over Sidney Visser