Door op 3 november 2014

Begroting 2015: het jaar van het sociaal domein

Haarlemmers moeten de zorg en hulp krijgen waar ze recht op hebben. Als dat niet gebeurt, zal de PvdA niet aarzelen een beroep te doen op de 9,7 miljoen euro die opzij is gezet als reserve voor de nieuwe taken op het gebied van zorg en werk. Dat heb ik vandaag gezegd tijdens de behandeling van de begroting 2015 in de gemeenteraad.

2015 is het Jaar van het Sociaal Domein. Vanaf 1 januari wordt de gemeente verantwoordelijk voor zorg, jeugd, werk en beschermd wonen. Dat biedt kansen. Kansen om zorg in de buurt te organiseren, dichtbij mensen. Om mensen makkelijker naar werk te begeleiden. En om eindelijk één aanspreekpunt per gezin te organiseren, in plaats van 17 verschillende organisaties die elkaar tegenwerken.

Maar de verandering zorgt ook voor onzekerheid. Het is een stap in het onbekende. Er zullen ongetwijfeld dingen mis gaan. Gelukkig hebben we een pot van 9,7 miljoen achter de hand in de vorm van de reserve sociaal domein. Die is bedoeld om financiële risico’s te beperken, maar ook om te zorgen dat iedereen de zorg en hulp krijgt waar men recht op heeft. De PvdA zal komende tijd actief volgen hoe het gaat. En als het nodig is, zullen we dit potje aanspreken. Want goede zorg en begeleiding naar werk staat voor ons voorop.

We hebben drie moties ingediend. De eerste vraagt om een onderzoek van de Rekenkamercommissie over hoe wachtlijsten bij de schuldhulpverlening zo goed mogelijk voorkomen kunnen worden. De tweede vraagt om meer grip van de gemeenteraad op gemeenschappelijke regelingen als Paswerk en de Veiligheidsregio. En de derde vraagt om camera’s in de raadzaal, zodat Haarlemmers thuis beter kunnen volgen wat er in de gemeenteraad gebeurt.

Het debat over de begroting duurt nog twee avonden. Donderdatg 6 november wordt er gestemd over de begroting en alle ingediende moties en amendementen.

Waar ben je naar op zoek?