Door op 31 oktober 2014

Wethouder Cassee en 3 raadsleden D66 stappen op

Donderdag 30 oktober is D66-wethouder Ewout Cassee opgestapt. Vervolgens legden ook D66-fractievoorzitter Maaike Pippel en D66-raadsleden Pascal Spijkerman en Gertjan Nederbragt hun functie neer.

Aanleiding voor het aftreden van de wethouder is de voortdurende discussie over zijn persoon. De drie raadsleden stappen op vanwege onenigheid binnen de fractie, die deze week een dieptepunt bereikte. De onrust binnen D66 was ontstaan nadat raadslid Louise van Zetten afgelopen augustus voor een motie van wantrouwen tegen de eigen wethouder Cassee stemde en in een stemverklaring afstand nam van haar fractie.

De PvdA respecteert het besluit van Ewout Cassee om af te treden. Ewout heeft zich ruim vier jaar ingezet voor vooral de ruimtelijke ontwikkeling van onze stad. Sinds de verkiezingen van dit jaar was hij ook wethouder financiën en bedrijfsvoering. Hij heeft veel voor onze stad bereikt. Maar wanneer de discussie enkel nog over de persoon gaat, is het een wijs besluit om de eer aan jezelf te houden.

De gemeenteraad verliest met Maaike Pippel, Pascal Spijkerman en Gertjan Nederbragt drie getalenteerde collega’s. Met veel energie begonnen zij een half jaar geleden aan deze raadsperiode. Voor Pascal en Gertjan was het zelfs hun eerste periode in de raad. Dat zij zich al binnen een half jaar gedwongen voelen om af te treden vanwege interne onenigheid binnen hun fractie, is heel verdrietig. De PvdA bedankt Maaike, Pascal en Gertjan voor de goede samenwerking.

De Haarlemmers hebben ons gekozen om ons samen in te zetten voor onze stad. Haarlem staat voor grote uitdagingen, zoals de nieuwe taken op het gebied van zorg en werk en het op orde brengen van de financiën. Ik hoop dat de raad de komende tijd de energie weer volledig daarin kan steken. De Haarlemmers verdienen dat.