Door op 24 oktober 2014

Woonfraude aanpakken

De gemeente wil meer doen om woonfraude aan te pakken. Onrechtmatige bewoning, illegale doorverhuur en onderverhuur moeten zo worden voorkomen. Dat stelt burgemeester Bernt Schneiders voor in een brief aan de gemeenteraad.

Woonfraude is oneerlijk. Het gaat bijvoorbeeld om voordringen op de wachtlijst voor sociale huurwoningen, waardoor anderen langer moeten wachten. Bovendien heeft het negatieve gevolgen voor de leefbaarheid van wijken en (brand)veiligheid. Tenslotte gaat woonfraude vaak samen met andere vormen van fraude, zoals met toeslagen, hypotheekrenteaftrek, verzekeringen of uitkeringen.

De burgemeester stelt nu voor prioriteit te geven aan vier zaken, waar in Haarlem veel problemen mee zijn: onrechtmatig gebruik van bedrijfspanden in de Waarderpolder, rechtvaardige verdeling van corporatiewoningen, huisjesmelkers in Haarlem Noord en strengere controle aan de poort bij de gemeentelijke basisregistratie van personen. Uiteraard kan dit alleen een succes worden als nauw wordt samengewerkt met andere organisaties, zoals de corporaties.

De PvdA steunt de aanpak van woonfraude. Wel heb ik in de raadscommissie Bestuur aandacht gevraagd voor mensen die hierdoor buiten hun schuld in problemen komen. Denk aan arbeidsmigranten of illegalen, die nu vaak noodgedwongen zijn aangewezen op illegale bewoning en voor wie geen alternatieven beschikbaar zijn.