Door op 24 oktober 2014

Betere screening van wethouders

Kandidaat-wethouders zullen beter worden gescreend. Dat gebeurt met terugwerkende kracht ook voor het huidige college. De raadscommissie Bestuur heeft donderdag 23 oktober unaniem ingestemd met dit nieuwe beleid, dat een uitwerking is van een motie die ik in augustus samen met D66, GroenLinks en CDA indiende.

Tot nu toe was de screening van kandidaat-wethouders vooral een zaak van de politieke partijen zelf. Tijdens het debat over het verleden van wethouder Ewout Cassee in augustus heeft de gemeenteraad geconstateerd dat dit anders moet. De gemeenteraad en de burgemeester moeten een grotere rol krijgen bij de screening. Onze motie die hierom vroeg werd toen raadsbreed aangenomen.

De burgemeester heeft nu, in overleg met het seniorenconvent van de gemeenteraad, een nieuw beleid voorgesteld. Daarvan maakt een screening door een extern bureau onderdeel uit.

Het nu voorgestelde beleid bestaat uit drie stappen:

1. Benoemingstoets op basis van wettelijke criteria. Dit gebeurde ook in het verleden al.
  2. Externe screening en oordeel raad. Er wordt een extern bureau ingeschakeld, dat aan de hand van een vragenlijst en een gesprek met de kandidaat een advies uitbrengt aan het seniorenconvent van de raad over de benoembaarheid van een kandidaat.
  3. Persoonlijk risicoprofiel. Dit gebeurt in een vertrouwelijk gesprek van de burgemeester met de kandidaat. In dit gesprek worden eventuele integriteitsrisico’s en andere persoonlijke zaken in kaart gebracht en worden afspraken gemaakt over hoe deze risico’s te verkleinen en beheersen.

Deze procedure wordt met terugwerkende kracht ook nog toegepast op de wethouders in het huidige college van B&W. Op die manier willen we volledige duidelijkheid over eventuele integriteitsrisico’s van zittende wethouders, om elke twijfel daarover te kunnen wegnemen.

Waar ben je naar op zoek?