Door Privé: Marceline Schopman op 3 oktober 2014

Zijlsingel: van halleluja tot grove beschuldigingen

Bijna een jaar geleden is de voormalige Publiekshal aan de Zijlsingel 1 verkocht. Een verkoop waar we als Raad unaniem enthousiast over waren. Immers leegstand van dit voormalig gemeentepand werd daarmee voorkomen en het UWV bleef voor Haarlem behouden en dat alles tegen de afgesproken prijs.

Alleen de informatievoorziening door de wethouder naar de Raad toe omtrent de betalingsvoorwaarden, had zeker beter gekund.

Met het overgaan van de Publiekshal van de Zijlsingel naar de Raaks, kwam het grote gemeentelijke pand in 2012 leeg te staan. Een ware uitdaging om het in deze moeilijke tijd te verhuren of te verkopen. Na vele onderhandelingen, aanbestedingsprocedures en afhakende partijen, deed uiteindelijk HBB een bod dat voldeed aan de randvoorwaarden die we als Raad hadden gesteld. De beoogde verkoopsom werd geboden,  ze zouden de asbestverwijdering betalen en meewerken aan de gestelde voorwaarden door UWV. Inmiddels hadden ze ook een geïnteresseerde partij gevonden om in het bovengedeelte een hotel te realiseren.

Halleluja…..tel je zegeningen in crisistijd….een goede verkoopdeal…en,  heel belangrijk voor Haarlem, het UWV dat eerder nog dreigde uit te wijken naar Amsterdam , bleef voor  Haarlem  behouden. De tevreden tweets van raadsleden van links tot rechts, vlogen in november 2013 vrolijk de digitale cloud in.

Waarom dan toch al maandenlang die onrust, geruzie en beschuldigingen van corruptie door de VVD en SP!?
Vlak voor het zomerreces ( onhandige timing) en ruim een half jaar na de verkoop van het pand) , stuurde de VVD een lange lijst met vragen met daarin ook veel beschuldigingen, niet geverifieerde aannames en verdachtmakingen m.b.t. de wethouder en HBB naar het College. Ook  fulmineerde men vol overgave hierover in de krant.

Van hun drie hoofdpunten, konden er twee eenvoudig naar het rijk der fabelen worden gestuurd. Dat betrof de beschuldiging dat er tegen de afspraken in een hypothecaire lening zou zijn verstrekt en dat er sprake was geweest van vriendjespolitiek.

Een punt bleef echter wel overeind staan en dat betrof de informatievoorziening naar de Raad omtrent de financieringsvoorwaarden. Ook al had de wethouder strikt formeel van de Raad het mandaat hiervoor gekregen, toch had het gezien de gevoeligheid rond eerdere kwesties waarin de Raad onvoldoende was geïnformeerd en het advies van de Rekenkamercommissie hierover, meer dan verstandig geweest als de wethouder ons over de gekozen betalingsconstructie had verteld. Een betalingsconstructie die overigens drie zekerheden bevatte om eventuele betalingsproblemen uit te sluiten. Een unicum.

De PvdA heeft duidelijk uitgesproken dat het niet informeren buitengewoon onhandig was van de wethouder.  De wethouder heeft dit ook in de vergadering toegegeven en beterschap beloofd. Samen met alle andere fracties hebben we de afspraak gemaakt om met elkaar regels en procedures vast te leggen om zulke informatiemissers bij grote vastgoedprojecten in de toekomst te voorkomen.

Eind goed, al goed!? Welnee…..de VVD wist gisteravond in de Raad een nieuw persoonlijk dieptepunt te bereiken. Ze vond het wederom nodig om met grove, insinuerende  en seksistische opmerkingen iedereen zo te beschimpen en te beledigen, dat er na schorsing zelfs een ordedebat nodig was .
De door de VVD de SP ingediende moties vol afkeuring en wantrouwen, hebben het uiteraard niet gehaald.

Mijn persoonlijke ordevoorstel: Laten we vanaf nu  alsjeblieft gewoon weer ons constructieve, en uiteraard ook kritische werk, als raadslid voor de stad en voor u doen.
Persoonlijke frustraties horen niet thuis in de Raad, die horen bij die gefrustreerde persoon. Immers u en onze stad schieten daar werkelijk niks mee op!

Privé: Marceline Schopman

Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft  wel recht op gelijke kansen of je nu links of rechts van het Spaarne woont. Om dat samen te bewerkstelligen, ervoor te knokken en wat behaald is te bewaken, is sociaal en democratisch!

Meer over Privé: Marceline Schopman

Waar ben je naar op zoek?