Door Sidney Visser op 19 september 2014

Simpeler uitstallingsbeleid

De gemeenteraad wil een simpeler en eenduidiger uitstallingsbeleid voor winkeliers. Een motie hierover, mede ingediend door de PvdA, werd donderdag 11 september aangenomen door de gemeenteraad.

Haarlem staat bekend om de diversiteit aan winkels en werd meerdere keren uitgeroepen tot winkelstad van Nederland. Daar zijn we logischerwijs trots op en zetten we ons als fractie in om het winkelaanbod divers en op peil te houden. Maar Haarlem is niet alleen een leuke winkelstad. Een groot aantal van de meer dan twee miljoen bezoekers die onze stad jaarlijks aandoen, komt naar Haarlem vanwege de cultuur, ons historisch stadscentrum en de Haarlemse gastvrijheid.

Op maandag 25 augustus dienden D66 en SP een petitie in bij onze wethouder Joyce Langenacker, waarin zij vroegen om versimpeling van de regelgeving omtrent het Haarlemse uitstallingsbeleid. ’s Avonds spraken wij met winkelierswoordvoerder Henk de Bruijn die deze kwestie had aangeslingerd. Het huidige uitstallingsbeleid zou onduidelijk en onlogisch zijn en daarnaast zouden verschillende winkeliers financieel getroffen worden in een tijd waarin het toch al lastig ondernemen is. Nu zijn voor ons niet alleen de Haarlemse winkeliers van het centrum belangrijk, maar ook de winkeliers die werkzaam zijn in andere delen van onze stad, zoals de Amsterdamstraat en de Cronjéstraat. Maar we waakten tevens voor de uitstraling van onze monumentale binnenstad. Een wildgroei aan uitstallingen in ons historische centrum wilden we niet hebben.

Met verschillende partijen gingen we in gesprek en ondernamen we een wandeling door de stad om in gesprek te gaan met Haarlemse winkeliers. Voor- en tegenstanders van nieuw beleid. Dit leverde de nodige discussies en inzichten op, waardoor we uiteindelijk met een goed voorstel konden komen. Zo zijn we met verschillende partijen tot de motie Simpel uitstalbeleid, een pre voor het mkb gekomen. In deze motie vragen wij onze wethouder om in gesprek te gaan met de Centrum Management Groep, ondernemers en andere belanghebbenden. Samen Doen is de leidraad en samen zullen we zorgen voor een simpeler beleid, waarin duidelijke regelgeving bestaat, de uistraling van het historische centrum behouden blijft en ondernemers duidelijkheid krijgen. Dit niet alleen met een blik op het centrum, maar met een blik gericht op de hele stad.

Sidney Visser

Wat wil je de komende periode als raadslid bereiken? In de fractie voer ik het woord over Jeugdzorg, Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Sport. Het zijn onderwerpen waarbij we vaak afhankelijk zijn van landelijke wetgeving, maar dat ontslaat ons er niet van kwetsbare kinderen en volwassen zo goed mogelijke hulp te bieden. Ik geloof in

Meer over Sidney Visser