Door op 18 september 2014

Joyce Langenacker blogt

Na de zomervakantie is ook het nieuwe college van B&W weer volop aan de slag gegaan. PvdA-wethouder Joyce Langenacker, wethouder Werk, Economische Zaken, Sociale Zaken, Wonen en Coördinatie Sociaal Domein, blogt over haar activiteiten van de afgelopen twee maanden.

Prinsjesdag
Gelukkig groeit de economie weer voorzichtig, de werkloosheid daalt gestaag en de huizenmarkt trekt aan. Zoals Diederik Samson aangaf: het wordt nu tijd dat iedereen in ons land dat gaat merken. Voor heel veel mensen is de crisis namelijk nog lang niet voorbij. De abstracte economische cijfers in de krant of op televisie betekenen helaas nog te weinig aan de keukentafel.

Donderdag 11 september stemde de gemeenteraad in met de verdeling van de gelden voor het Armoedebeleid die door dit kabinet zijn vrijgemaakt. Ondanks de bemoedigende berichten eind augustus dat de werkloosheid iets zakt en de voedselbank in onze stad een (forse) afname ziet van afnemers van voedselpakketten, stond armoede vorige week op de Haarlemse agenda. Voorop staat dat we Haarlemmers die in armoede moeten leven een duwtje in de rug willen geven. We richten ons specifiek op kinderen in armoede, op gezinnen en mensen met schulden en we willen de tegemoetkomingen voor chronisch zieken in armoede ook blijven handhaven. Schaamte en onbekendheid van de regelingen zijn helaas nog steeds belangrijke redenen dat de gelden niet volledig worden uitgegeven. De raad heeft een amendement aangenomen om een communicatieplan op te stellen in samenwerking met de organisaties in de stad die met mensen in armoede werken. Ik ga hiermee aan de slag en roep u op, als u hier over wil meedenken om mij hierover te benaderen.

Licht herstel van de economie is ook goed voor de ondernemers en daarmee werknemers in onze stad.

Start politiek seizoen
Op zondag 7 september opende de PvdA het politiek seizoen in het Meterhuis. Ik mocht  als wethouder met onder andere Werk & Economische Zaken in mijn portefeuille een gesprek leiden met drie creatieve Haarlemse ondernemers: Reinout te Brake, Ivo Maissan en Mick Walvisch over wat Haarlem kan doen om (creatief) ondernemerschap en de lokale economie verder aan te jagen en te ondersteunen  Dezelfde week organiseerde Stichting Klein Haarlem een inspiratiebijeenkomst voor vele creatieve ondernemers in Haarlem. Wat is de grootste parel van Haarlem werd gevraagd? En alle ondernemers wezen naar elkaar: De Oerkap, de evenementen, Gitaarlem, 3Dprint, Parksessies teveel om op te noemen: steeds meer Haarlemmers willen ondernemen in Haarlem. Ze starten vaak in Amsterdam maar vinden inmiddels Haarlem hip en interessant als stad om hun creatieve ideeën en ondernemingen te laten bloeien. Een ondernemersklimaat waar zaken mogelijk worden gemaakt, dat ervaren ondernemers gelukkig steeds vaker. Samen optrekken en snel handelen. Dat laatste gebeurt, maar nog te weinig en dat moeten we ons als gemeente aantrekken. Soms vragen zaken een lange adem. Zo zijn we bezig om in de Metropoolregio een Europese subsidie aan te vragen om het 3D Experience center met ruimte voor ondernemers, scholen, stageplekken, kennisdeling en breed gedragen in de regio aan te vragen. De aanvraag kost tijd, maar levert hopelijk echt veel op.

Opening van het politiek seizoen suggereert dat er in de vakantie weinig is gebeurd, toch wil ik u graag weer meenemen in wat activiteiten en gebeurtenissen van de afgelopen twee maanden waar ik trots op ben of die ik belangrijk vind om bij stil te staan.

Nieuwe Sociaal Wijkteams
Er zijn twee nieuwe sociaal wijkteams gestart in Haarlem Oost en Schalkwijk. Op een bijeenkomst voor professionals, buurtbewoners en raadsleden in het Broederhuis vertelden leden van de twee al bestaande wijkteams over hun ervaringen. Met behulp van de sociaal wijkteams brengen we participatie, zorg en welzijn dichter bij de Haarlemmer. De werkwijze van de teams is voor gezinnen met problemen een verademing: het is niet goed om je verhaal elke keer opnieuw te moeten vertellen en van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Het principe nu is simpel; één gezin, één plan, één hulpverlener en dat ondersteun ik van harte. De wijkteams zijn hard aan de slag en staan dichtbij de mensen. Samenwerking met partners, bewoners is essentieel. In augustus liep ik een ochtend mee met een team. Wij bezochten een meneer. Door betalingsachterstanden had de woningbouwcorporatie contact gezocht met het wijkteam. De meneer had zorg nodig zowel medisch alsook om zijn financiële situatie onder controle te krijgen. Door ingrijpen van het wijkteam is een huisuitzetting voorkomen en kon door het aanvragen van een zorgtoeslag ook de betalingsachterstand worden betaald. Recent hebben we met de fractie en leden ook een gesprek gevoerd met de wijkteams.

blog Joyce 1

Ondertekening Convenant
Op 3 september tekenden KWS Infra BV en de gemeenten Amsterdam, Velsen en Haarlem een convenant waarin samenwerkingsafspraken staan over een uniforme toepassing van Social Return. Doel hiervan is om zoveel mogelijk jongeren, die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, via een praktijkopleiding aan werk te helpen. De partijen werken hierbij samen met de onderwijsinstellingen.

blog Joyce 2

In de BenW kamer op het stadhuis met de ondertekenaars van Amsterdam, Velsen, KWS en Haarlem

Opening pand Gitaarlem
Muzikanten slaan de handen in elkaar om een verbindende schakel te zijn voorafgaand aan 3FM Serious Request, dat van 18 t/m 24 december op de Grote Markt in Haarlem staat. Één gitaar, twaalf muzikanten, één album. Allemaal uit Haarlem, allemaal voor 3FM Serious Request. Dat is in het kort ‘Gitaarlem’. Maar dat is niet alles. Muziek verbindt en muziek creëert kansen ook bijvoorbeeld voor jongeren uit Schalkwijk. De Rabobank stelt tot en met Serious Request zijn pand in de Grote Houtstraat beschikbaar voor dit initiatief.

blog Joyce 3

Bezoek aan de afdeling Sociale Zaken
Naast alle externe (bedrijf) bezoeken ben ik deze zomer ook uitgebreid op bezoek en in gesprek geweest met de medewerkers van Sociale Zaken. Het afgelopen jaar heeft hier een forse reorganisatie plaats gevonden; de afdeling heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het laatste klanttevredenheidsonderzoek wijst uit dat klanten van SZW redelijk tevreden zijn over de dienstverlening. En de tevredenheid neemt toe! Compliment aan de organisatie, die de beste uitvoeringsorganisatie Sociaal Domein van Nederland wil worden met oog voor de mensen natuurlijk!

Waar we momenteel hard aan werken
De afgelopen maanden is ontzettend hard gewerkt door de ambtelijke organisatie samen met de partners in de stad, om de uitvoering van de nieuwe taken verder vorm te geven. We lopen nog steeds op schema en we zijn nu druk bezig om de taken om te zetten in uitvoeringsregels (verordeningen). Volgende week donderdag wordt hierover een raadsmarkt georganiseerd om de gemeenteraad verder te informeren.

Opening Werkplein.
Op 27 oktober opent onze staatssecretaris Jetta Klijnsma het nieuwe Werkplein. De plek waar het UWV, de gemeente en Paswerk gehuisvest worden. Een plek waar het werkgeversservicepunt komt en waar mensen naar werk worden begeleid.

Lokaal Sociaal Akkoord (LSA)
Samen met mijn collega Merijn Snoek (Onderwijs) maak ik me hard voor de afspraken in het coalitieakkoord om met het bedrijfsleven, (toekomstige) werknemers, gemeente en onderwijsinstellingen nog dit jaar afspraken te maken over de onderkant van de arbeidsmarkt en de jeugdwerkloosheid. Met dat LSA wil het college dat de gemeente en haar partners een actieve rol nemen in het bevorderen van de aansluiting van scholen op de arbeidsmarkt. Dit kan bijvoorbeeld door het stimuleren van stageplekken, het ondersteunen van werk-leertrajecten en het bijeenbrengen van ondernemingen en scholen. Op deze wijze wordt de werkgelegenheid bevorderd. De komende maanden gaan we dit verder uitwerken zodat we aan het eind van dit jaar hier echte afspraken over kunnen maken.

Er staat dit politieke jaar veel te gebeuren. Ik hoop hierin samen met leden en de fractie op te trekken!