Door op 9 mei 2014

Joyce Langenacker kandidaat wethouder PvdA

De PvdA-fractie zal Joyce Langenacker voordragen als wethouder in het nieuw te vormen college van B&W, indien de PvdA daarin opnieuw met één wethouder vertegenwoordigd zal zijn. Zij volgt Jan Nieuwenburg op, die de afgelopen acht jaar wethouder was namens de PvdA.

Joyce Langenacker (44) was sinds 2006 raadslid, waarvan de laatste vier jaar PvdA-fractievoorzitter. Daarnaast werkt zij bij de gemeente Leiden als projectmanager. Nieuwenburg (46) was acht jaar lang wethouder. Hij was voordat hij wethouder werd ook al acht jaar raadslid in Haarlem. Tussen 2006 en 2010 was Jan Nieuwenburg wethouder voor Ruimtelijke Ordening, Grondzaken, Verkeer- en vervoersbeleid, Volkshuisvesting en Monumentenzorg. Vanaf 2010 was hij wethouder voor Sociale- en Economische zaken, Onderwijs, Jeugd, Volkshuisvesting en Monumentenzorg en loco-burgemeester.

Jan Nieuwenburg dankt de gemeenteraad van Haarlem – in het bijzonder de PvdA-fractie – en PvdA-kiezers voor de vele jaren vertrouwen waarin hij met veel passie zijn geboortestad zichtbaar sterker en socialer kon maken in twee opvolgende colleges van B&W. Ook zijn (voormalige) collega’s, de mensen in de stad en alle ambtenaren dankt hij voor de lange en goede samenwerking waarin veel bereikt is.

PvdA-fractievoorzitter Jeroen Fritz: “Jan heeft de afgelopen acht jaar als wethouder veel betekend voor Haarlem. Zo bouwde hij aan meer betaalbare woningen en meer ruimtelijke kwaliteit, gaf hij vorm aan nieuw en goed sociaal beleid en zette een goede jeugdzorg op, zorgde hij ervoor dat de schooluitval in Haarlem fors omlaag ging, verminderde hij de regeldruk voor ondernemers en gaf hij een stevige impuls aan de samenwerking van Haarlem met de regio. De PvdA is Jan dankbaar voor alles wat hij voor de stad en de partij heeft betekend. Ik ben blij dat we in Joyce Langenacker een waardige opvolger hebben gevonden. Zij zal, net als Jan, blijven werken aan een sterker en socialer Haarlem: meer werkgelegenheid, zorg dichtbij mensen en leefbare en veilige wijken.”

Joyce Langenacker: “Komende jaren worden niet makkelijk. De gemeente staat voor grote uitdagingen, zoals de nieuwe taken op het gebied van werk en zorg en het op orde brengen van de gemeentelijke financiën. Ik vind het een eer dat de fractie mij voordraagt om daar als wethouder samen met mijn toekomstige collega’s vorm aan te geven. Ik heb er heel veel zin in.”

Het coalitieakkoord wordt naar verwachting begin volgende week gepresenteerd. Dinsdag 13 mei wordt het voorgelegd aan de ledenvergadering van de PvdA. Dinsdag 20 mei is er een extra raadsvergadering voor de installatie van het nieuwe college.