Door op 28 maart 2014

Tussenstap coalitiebesprekingen

Een meerderheid van de gemeenteraad heeft de PvdA gevraagd het initiatief in de coalitieonderhandelingen over te nemen van D66. Hiermee wil de gemeenteraad vaart houden in de vorming van een nieuw college van B&W. Er was een patstelling ontstaan, omdat D66 vast blijft houden aan coalities die geen steun hebben van een meerderheid van de raad.

Na de verkiezingen van 19 maart heeft D66 als grootste partij het initiatief genomen tot de vorming van een nieuwe coalitie. Zij hebben gesprekken gevoerd met alle partijen. Ook de PvdA heeft enkele prettige gesprekken gevoerd met D66. Al snel bleek dat voor D66 alleen coalities bespreekbaar zijn waar zowel D66 als de VVD onderdeel van uitmaken. Een raadsmeerderheid, waaronder de PvdA, heeft echter aangegeven niet te willen aansluiten bij zo’n coalitie. Hierdoor is een patstelling ontstaan.

Tijdens de raadsvergadering van 27 maart kwam D66 met het voorstel om onder leiding van een informateur verder te praten. GroenLinks, CDA, SP, Actiepartij en PvdA waren bereid op deze uitnodiging in te gaan, mits ook coalities zonder de combinatie van én D66 én VVD zouden worden onderzocht. D66 bleek hier echter niet toe bereid. Daarom hebben GroenLinks, CDA, SP en Actiepartij de PvdA verzocht het initiatief in de coalitiebesprekingen over te nemen, om te onderzoeken hoe deze patstelling kan worden doorbroken. Haarlem staat immers voor grote uitdagingen, en het is van groot belang dat er snel een nieuw college komt dat kan rekenen op een stabiele meerderheid in de gemeenteraad.

Ik heb deze uitnodiging aangenomen. Ik ga komende dagen gesprekken voeren met alle fracties, om te zoeken naar een coalitie die kan rekenen op steun van een meerderheid van de raad. Wat mij betreft is dit een tussenstap. Een coalitie waar ook D66 als grootste fractie onderdeel van uitmaakt heeft nog altijd onze voorkeur. In dat geval geef ik graag zo snel mogelijk het initiatief weer terug aan de fractievoorzitter van D66.