Door op 20 maart 2014

Bedankt voor uw stem!

9176 Haarlemmers hebben woensdag 19 maart op de PvdA gestemd. Dat is ca. 10 procent minder dan in 2010. De PvdA verloor één zetel en krijgt zes zetels in de raad. Daarmee blijven we de tweede partij van Haarlem, achter D66 die één zetel won. De PvdA bedankt iedereen die gestemd heeft voor het vertrouwen.

Ik feliciteer D66 met de mooie overwinning. Ook CDA en Actiepartij wonnen elk één zetel en de ChristenUnie komt met één zetel nieuw in de gemeenteraad binnen. Van harte gefeliciteerd!

De afgelopen maanden hebben we in Haarlem intensief campagne gevoerd. Samen met tientallen vrijwilligers gingen wij week in week uit langs de deuren, de laatste dagen zelfs van 9 tot 21.00 uur. We hebben meer dan 20.000 Haarlemmers persoonlijk gesproken over hun buurt en de stad. Helaas heeft dit geen winst opgeleverd, maar het is wel gelukt het verlies veel beperkter te houden dan in bijna alle andere grote gemeenten. In Haarlem verloor de PvdA van de 15 grote steden het minst. Daar ben ik iedereen die onze campagne heeft gesteund dankbaar voor.

Ook komende vier jaar willen wij in gesprek blijven. Wij zullen regelmatig in de wijken langs de deuren blijven gaan, om te horen wat u belangrijk vindt en waar u zich zorgen over maakt. Op deze manier wil ik, van deur tot deur, het vertrouwen in de PvdA proberen te herstellen bij al diegenen die dit keer niet voor ons hebben gekozen.

Komende weken zal er gesproken worden over de vorming van een nieuwe coalitie. D66 heeft daarbij als grootste partij het initiatief. De PvdA is altijd bereid een bijdrage te leveren aan een nieuw stadsbestuur, als dat de rekening van de crisis eerlijk verdeelt en werk maakt van meer banen, goede zorg in de buurt en leefbare en veilige wijken.