Door Artie Ramsodit op 10 maart 2014

Er gaat niets boven de wijkeconomie

Buiten het centrum zie je steeds vaker leegstaande bedrijfspanden. Weer een ondernemer failliet. Weer een persoonlijk drama. De PvdA wil de buurteconomie versterken, zodat winkels behouden blijven voor de wijk.

Ik kom graag in die winkelstraten in de wijken, vooral omdat de diversiteit aan winkels groot is. Wat je in veel steden ziet, zijn blokken vol met de bekende merken. Op die manier gaan steden op elkaar lijken. Wat bijvoorbeeld in Haarlem heel goed gelukt is, is het Marsmanplein, dat is heringericht en bloeit weer als nooit tevoren.

Het economisch herstel dat we nu zien, is broos. Veel ondernemers staat het water aan de lippen. Als PvdA moeten we ervoor zorgen dat de winkelier doet waar hij goed in is, ondernemen. De gemeente moet dus voor de randvoorwaarden zorgen. Wij willen bijvoorbeeld de wijkeconomie stimuleren. Winkels in de wijk spelen daar een belangrijke rol in. De gemeente moet creatief meewerken aan het herbestemmen van leegstaande panden (bijvoorbeeld voor horeca). Het toevoegen van nieuwe voorzieningen en functies in het winkelgebied kan daarbij helpen. Zoals zorgvoorzieningen voor ouderen (bijvoorbeeld fysiotherapie) en jongeren (huiswerkbegeleiding). Bij die nieuwe functies kunnen buurtbedrijven een belangrijke rol vervullen.

Wij willen ook de wijkwinkelcentra versterken. Daar moet het veilig zijn, schoon en heel. Ook willen we ruimte geven aan de starters. Niks leukers dan een nieuwe winkel, een nieuw concept, dat je niet verwacht.

Het is geweldig dat we jaar in jaar uit de beste winkelstad van Nederland zijn. Dat trekt veel toeristen en levert werkgelegenheid op. Maar dat is het centrum. We moeten ook kijken naar winkelcentra en straten in de wijken. Denk bijvoorbeeld aan winkelcentrum Schalkwijk, waar grote behoefte is aan meer diversiteit, horeca en een bioscoop. Voor een leefbare buurt is dat essentieel.

dinsdag 11 maart 2014 vindt het Ondernemersdebat Haarlem plaats
Van 19.00 tot 22.00 uur
In: ROC Nova College, Zijlweg / Westelijke Randweg

Artie Ramsodit

“Sociaal-democratie in Haarlem is  voor mij een ongedeelde stad. Gelijke kansen voor onderwijs, werk en wonen  voor iedere Haarlemmer. Een sociaal vangnet voor iedereen die dat nodig heeft. Samenleven in gezonde en veilige wijken.” kandidaat 4 GR2014 “Inmiddels ben ik bijna vier jaar raadslid. Het is een eer om dienstbaar te zijn aan Haarlem als

Meer over Artie Ramsodit

Waar ben je naar op zoek?