Door Privé: Marceline Schopman op 8 maart 2014

Weg met Internationale Vrouwendag; hoe eerder, hoe beter!

Alweer 106 jaar geleden hebben textielarbeidsters in New York de aanzet gegeven tot deze dag op 8 maart. Een dag in het teken van de strijd voor gelijke rechten en kansen voor vrouwen. Nu, ruim een eeuw en twee feministische golven later, is er heel wat gewonnen en is de door Churchill voorspelde chaos bij het toekennen van kiesrecht aan vrouwen, uitgebleven. Hij had, zoals meer regeringsleiders,  duidelijk meer verstand van sigaren, dan van vrouwen. Maar zijn we er dan nu? Nou nee, getuige het feit dat we vandaag toch weer Internationale Vrouwendag ‘moeten vieren’ en wel hierom.

Vrouwen vormen 50% van de wereldbevolking. ’Kijk, tot zover lekker gelijk verdeeld.’ Vrouwen doen echter 66% van al het werk. ‘Ah… dan zullen ze ook wel een evenredig groot deel van het inkomen verdienen?’ Nou nee, niets is minder waar; vrouwen verdienen slechts 10% van het wereldinkomen en hebben een ontluisterende 1% van alle bezittingen!

In Nederland verdienen vrouwen nog steeds gemiddeld 15% minder dan mannen voor exact hetzelfde werk. Van alle regeringsleiders op de wereld is slechts 5% vrouw. In Nederland is nog nooit een vrouw premier geweest en de huidige Tweede Kamer in Nederland bestaat voor 36% uit vrouwen. Het Haarlemse college van burgemeester & wethouders wordt letterlijk en figuurlijk geheel ‘bemand’. Los van de legende rond Pausin Johanna, heeft wederom een pensioengerechtigde man het vorig jaar tot Paus geschopt.

Scoren vrouwen dan alleen maar zo laag? Nee hoor, hier komen de hoge scores! Van alle armen op de wereld is 75% vrouw; van alle analfabeten op de wereld is 66% vrouw; van alle vluchtelingen op de wereld is 75% vrouw!

‘Hallo vrouwen…wat gaan we doen aan deze idiote percentages!?’ Wat mij betreft zit hier wellicht de crux van het ongelijke verhaal; willen we wereldwijd gelijke rechten & kansen, dan moeten we die rechten & kansen als vrouwen gaan pakken! Je kunt het niet alleen de mannen verwijten dat ze zitten waar ze zitten of doen wat ze doen. Je kunt het je als vrouw wel verwijten wanneer je niet zorgt dat je daar ook komt te zitten en er alles aan doet om het te realiseren. Ter ondersteuning: wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat teams beduidend beter presteren met een gelijke verhouding aan mannen en vrouwen!

Dus dames, met of zonder hoge hakken en binnen of buiten de politiek; aan de slag en weg met Internationale Vrouwendag; hoe eerder, hoe beter! En voor die vrijkomende 8 maart verzinnen we dan wel iets anders zinvols.

In Haarlem wordt op zaterdag 8 maart Internationale Vrouwendag gevierd, vanaf 16.00 uur in de Janskerk.

140308_vrouwendag

Maak kennis met de eerste vier vrouwen op onze kandidatenlijst.

Marceline Schopman (2): “Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft recht op gelijke kansen. Goede scholen en speelplekken voor de jeugd, meer banen en fijne buurten voor volwassenen en goede zorg en toegankelijk vervoer voor ouderen.  En voor iedereen, als het even minder gaat, iemand die naar je omkijkt in plaats van wegkijkt.”

Artie Ramsodit (4): “Dankzij de PvdA had ik de mogelijkheid om te studeren en mezelf te ontwikkelen. Zo heb ik nu een prima baan en een goed huis. Dat gun ik iedere Haarlemmer. Daarom ben ik raadslid voor de PvdA. Bij de PvdA staat de A van Arbeid centraal. Samen maken WE werk van Werk en Economie.”

Diana van Loenen (5): “De komende vier jaar wil ik me inzetten voor een Haarlem dat werkt. Als econoom richt ik me op een financieel gezonde stad. En ik wil Haarlemmers meer betrekken bij belangrijke besluiten. U kent uw buurt immers het beste. Samen maken we Haarlem nog mooier. Doet u mee? Stem dan woensdag 19 maart PvdA.”

Ienke Verhoeff (10): “Sinds 1986 ben ik Haarlemmer. De eerste stappen op de woning- en arbeidsmarkt van mijn kinderen zijn voor mij een drijfveer om te werken aan het vergroten van kansen voor iedereen. De samenleving verbeteren kan alleen als we samenwerken, dat betekent ook stemmen!”

Privé: Marceline Schopman

Geen Haarlemmer is gelijk, maar iedereen heeft  wel recht op gelijke kansen of je nu links of rechts van het Spaarne woont. Om dat samen te bewerkstelligen, ervoor te knokken en wat behaald is te bewaken, is sociaal en democratisch!

Meer over Privé: Marceline Schopman