Door op 17 januari 2014

Verhoord over ‘lek’ milieuplein

Door bouwfouten lijkt het milieuplein van Spaarnelanden duurder uit te vallen dan voorzien. Dat blijkt uit een rapport, dat naar drie raadsleden is ‘gelekt’. Spaarnelanden besloot vervolgens een bedrijfsrechercheur deze raadsleden te laten verhoren.

Met een tweetal collega-raadsleden van de VVD en D66 zijn we, ondershands, in het bezit gekomen van een onderzoeksrapport over de bouwfouten die zijn gemaakt bij de aanleg van het nieuwe milieuplein van Spaarnelanden. De directie van Spaarnelanden wilde vervolgens weten welke medewerkers  er hadden ‘gelekt’ en daartoe werd er bedrijfsrecherche ingehuurd die ons heeft ondervraagd.

Spaarnelanden is uit het bekende pand aan de Oudeweg verhuisd naar een ultramodern kantoorpand aan de Minckelersweg. Ook het oude milieuplein verhuist mee en wordt  beter toegankelijk. Het storten van vuil gaat dan vanaf een verhoogd plein in bakken die verdiept  zijn aangebracht.

De ontstane problemen zitten in de verhoging van het plein, waar je met je auto op kunt rijden en waarvan nu een aantal wanden scheef zakt. De wanden  zijn namelijk niet onderheid maar op een zandbed geplaatst dat op een veenlaag rust.

Door onze actie zijn de fouten vroegtijdig naar buiten gekomen, waarop  we de verantwoordelijk wethouder, tevens  aandeelhouder, hebben aangesproken.

Het verhoor door Hoffmann Bedrijfsrecherche duurde bijna twee uur. Ik heb op alle vragen naar eer en geweten  geantwoord, alleen de vraag hoe ik aan het rapport kwam heb ik niet beantwoord. De reden daarvoor is dat we als raadsleden wel vaker informatie krijgen waarvan we niet altijd de status kennen. Ook het vertrouwen dat informanten in ons hebben en dat we goed omgaan met hun privacy, zal ik niet beschamen.

Door onze actie is het proces in een stroomversnelling  gekomen wat zeker gewenst is  gezien de slechte resultaten van de afvalscheiding  in Haarlem  ten opzichte van andere vergelijkbare gemeentes. Dit nieuwe plein kan hieraan een belangrijke  bijdrage leveren. Dus haast is geboden.

De PvdA pleit ervoor om van Spaarnelanden een echt verzelfstandigd bedrijf  te maken en niet een bedrijf waar het enige verschil met een gemeentebedrijf is, dat de medewerkers minder verdienen en de directie met meer dan de “Schneidersnorm” naar huis gaat.

Als u me zoekt moet u snel zijn want ik speel nog maar 2 maanden mee!