Door op 10 september 2013

Op bezoek in duurzaam Leeuwarden

Behalve dat afgelopen vrijdag bekend werd gemaakt dat Leeuwarden zich in 2018 de Culturele Hoofdstad van Europa mag noemen, werd mij diezelfde dag duidelijk dat  ze er ook heel  duurzaam bezig zijn met het energieneutraal maken van de Friese hoofdstad. Samen met een aantal leden van de commissie Beheer ben ik  die dag namelijk eens gaan kijken hoe slim die Friezen dat doen. De aanpak van Leeuwarden richt zich op 3 duurzame energiebronnen;  de wind,  de zon en  poep. Maar als eerste moet je beginnen met  isoleren.

Wij hebben twee locaties bezocht. Het eerste bezoek was aan een project van duurzaam bouwen. De gemeente verkoopt bouwkavels waar de enige bouweis is dat de woningen energieneutraal moeten zijn. Geen welstand/schoonheidcommissie en het maakt ook niet uit hoe groot of mooi het huis er uit komt te zien. Het door ons bezochte huis zag er trouwens prachtig uit met veel zonnepanelen. Ook in de verticale wanden zaten zonnepanelen in zwart uitgevoerd waardoor ze meer leken op mooie wandplaten dan op zonnepanelen. Het huis werd elektrisch verwarmd, de ramen waren van driedubbel glas, de isolatie was optimaal en zo ook de ventilatie.

Het tweede bezoek was aan een boerderij die Biogas produceert uit koeienstront. Op dit moment wordt al een hele wijk van Biogas voorzien. Eén koe produceert met haar mest warmte voor vijf huishoudens. De koeien in Haarlem kunnen niet veel bijdragen aan de energiebehoefte, maar op dit moment produceert de rioolwaterzuiveringinstallatie in de Waardepolder gas voor ongeveer 1000 huizen in Haarlem. Als mensen hebben we niet zoveel mestproductie als een koe, maar toch doen we leuk mee.

De gemeente en de provincie in Friesland werken heel nauw samen en de beide duurzaamheidprogramma’s zijn op elkaar afgestemd.

Volgens de Friezen is het aller belangrijkste dat de mensen weer zelf baas worden over de alsmaar stijgende energierekening.

We geven per jaar nu al een maandsalaris uit aan een buitenlandse energieleveranciers. Dat geld moet in de stad blijven.

De gemeente Leeuwarden geeft ook het goede voorbeeld door geld te lenen voor de aanschaf van zonnepanelen tegen een rente van 2,5%.

Ik vond het een  inspirerend bezoek met veel bruikbare ideeën.